Denne skogen av pæler skal bestå. Det samme skal de trekantete betongelementene mellom dem, men Stubberudmyra bru blir likevel bygd helt om. (Bilde: Anders Haakonsen)

Uvanlig brujobb for PEAB

tubberudmyra bru heter den spesielle konstruksjonen. Den ligger på E 6 i Oslo mellom Alnabru og Furuset. De vegfarende har ingen følelse av å være på en bru når de kjører over den. Klaringen til myra den er oppkalt etter er så liten at et voksent menneske så vidt kan stå oppreist.

Stubberudmyra bru skiller seg fra alle andre bruer her i landet. Ikke mindre enn 825 (!) betongpæler bærer overbygningen, som består av rundt 1 500 prefabrikkerte, trekantede skallelementer i betong. Over elementene er det et lag med sand. Oppå sanden er det et lag med pukk som tilsvarer et bærelag på en veg. Øverst er det asfalt.





Skallelementer blir forskaling

Brua ble åpnet i 1969. Undersøkelser har avslørt skader på skallelementene. Foreløpig er de ikke alvorlige, men Vegvesenet vil handle før det går for langt.

PEABs oppgave blir å fjerne vegen som er bygd opp over elementene, og støpe en mer tradisjonell overbygning. Elementene blir benyttet som forskaling. I likhet med annen forskaling, får de ingen bærende funksjon når den nye overbygningen blir ferdig.

På grunn av den spesielle formen på de trekantene skallelementene, får overbygningen varierende tykkelse. På det minste blir den 28 cm, på det meste over 50 cm.





Bare om sommeren

Stubberudmyra bru er 315 meter lang og nesten 40 meter bred. Årsaken til den imponerende bredden er at E 6 har ikke mindre enn åtte felt på den aktuelle strekningen.

Ombygningen skjer i to etapper. Brua må deles på langs slik at halvparten av den kan stenges mens arbeidet pågår. Trafikken er så stor at dette bare kan gjøres om sommeren.

Første periode med innsnevring begynner ved St. Hanstider og varer i åtte uker. Neste år blir den ny stenging i samme periode. Utenom somrene vil det ikke bli gjort mye. Arbeidet avsluttes høsten neste år. Prosjekteringen er utført av Norconsult.