TRYGG COCKPIT: I det kapringssikre flyet skal det være umulig å komme inn i cockpiten uten riktig fingeravtrykk og iris-avlesning. Bildet er fra cockpiten i en Airbus A330. (Bilde: Airbus)
EU og flere europeiske selskaper bruker flere hundre millioner på et nytt sikkerhetssystem ombord på passasjerfly. Når og om det vil bli tatt i bruk er ennå ikke bestemt. (Bilde: SAFEE)
GAMMELDAGS: Sikkerhetskontroll med metalldetektorer egner seg dårlig for å oppdage både sprengstoff og farlige gjenstander i andre materialer enn metall.
Baggasjeovervåking på flyplassen i Stuttgart juni 2005. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
NY TEKNOLOGI: Nuctechs THSCAN LS8016 kan detektere og identifisere brennbare og etsende væsker. Den er ennå ikke introdusert i Europa, men Avinor har fått en tyvtitt. I Asia er systemet bestilt til 20 flyplasser. (Bilde: Nuctech)
Terrornettverk: Å være i forkant av terroristene krever sitt. Flyplassene er stadig i søkelyset: mange reisende og yndet mål. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
NY INVESTERING?: Med bodyscannere i sikkerhetskontrollene vil det bli vanskelig å gjemme gjenstander av materialer som metall, kjeramikk og plast på kroppen. Millimeterbølgene lyser rett gjennom klærne dine. (Bilde: QinetiQ)
AVKLEDNING: Smiths Tadar lanseres i høst. Det er et portal med millimeterbølgekamera, som kler av folk for å se objekter gjemt på kroppen eller i klærne. Den finner alt fra metall til kjeramikk og plast. (Bilde: Smiths Detection)
IKKE NOK: Ved Oslo Lufthavn blir bagasjen røntgenfotografert, men det er ikke tilstrekkelig til å avsløre flytende eksplosiver. (Bilde: Knut Bry / Oslo Lufthavn AS)
Oslo Lufthavn Gardermoen. Et SAS-fly gjøres klar for avganng. (Bilde: Trond Isaksen / Oslo Lufthavn AS)

Utvikler kapringssikkert fly

Nå er det satt i gang et ambisiøst, europeisk prosjekt for å utvikle en flytype som ikke kan kapres.

SAFEE-prosjektet (Security of Aircraft in the Future European Environment) er finansiert av Europakommisjonen og en gruppe på 31 selskaper, deriblant Airbus, Siemens, EADS, BAE Systems og Sagem Défense Sécurité, som er prosjektleder.

Sikkerhetsbarriere

Målet for SAFEE er å lage et så avansert system for sikkerhet ombord at besetningen og passasjererene skal være trygge uansett trussel.

Ifølge SAFEE-koordinator Daniel Gaultier i Sagem, utvikler SAFEE-selskapene en teknologisk sikkerhetsbarriere mot terroristene, skriver The Engineer.

For å nå sitt mål har de i første omgang et budsjett på 306 millioner kroner.

ID-sjekking

Et nøkkelkomponent i systemet som nå utvikles, er en rekke målemetoder som skal "se" terrorister allerede ved innsjekking, og oppdage mistenkelig oppførsel så fort flyet er i lufta.

Dette skal blant annet gjøres ved å innføre boardingkort som ved hjelp av RFID (RadioFrekvens IDentifikasjon) kobler passasjerene til bagasjen deres.

Det plasseres i tillegg kamera ved inngangen til flyet. Disse har som oppgave å sikre at den som sjekket inn er samme person som går ombord.

Håndholdt nese

Ingeniørene i SAFEE sjekker også muligheten for å benytte en håndholdt, elektronisk "nese", som skal lukte om passasjerene bærer spor av farlige kjemikalier og eksplosiver.

Dette systemet er utviklet av EADS i Tyskland, og kombinerer et mobilt ionespektrometer med laser. Det suger inn gassene fra kjemkalier i et måleredskap, ioniserer gassmolekylene ved hjelp av laserstrålen, og bestemmer iløpet av sekunder hvorvidt farlige stoffer er tilstede.

Systemet skal visstnok være 30 ganger mer sensitivt enn nesen til en narkotikahund.

Adferdssjekk

Kommer en terrorist forbi disse kontrollpostene, er han likevel ikke trygg. Ombord på flyet installeres et nettverk av video- og audiosensorer som skal overvåke passasjerene for tegn til mistenkelig eller uberegnelig adferd.

BAE Systems i England utvikler et system for å kjenne igjen mistenkelig adferd. På bakgrunn av intervjuer med sikkerhetsanalytikere, generalløytnanter, terroreksperter og atferdspsykologer - og observasjoner av passasjerer - mener BAE Systems at de kan skille mellom normal nervøsitet på grunn av flyskrekk, og nervøse bevegelser fra noen som planlegger å kapre flyet.

Biometrisk kontroll

Mens flyet er i lufta lagres all informasjon i en kraftig PC ombord. PC-en er igjen koblet til biometrisk sikrede kontrollpanel, som gir pilotene og besetningen oppdatert informasjon kontinuerlig.

Skulle noe skremmende oppstå, foreslår systemet mulige løsninger til et hvert scenario.

Iris-scanning

SAFEE jobber også med å utvikle et kommunikasjonssystem som er så sikkert at kaprere ikke kan ta kontroll over det. Dette systemet skal også være helt umulig å hacke.

I tillegg vil de utvikle cockpitdører og systemer som ikke kan åpnes eller brukes uten scanning av fingeravtrykk og øyets iris.