Flere nordiske partnere går nå i bresjen for å videreutvikle og demonstrere teknologi for PEM-brenselceller (proton exchange membrane) som skal kunne operere i kaldt, nordisk klima.
Redusere kostnadene
Målet med prosjektet er å redusere kostnadene betydelig i tillegg til å bygge inn evne til å operere i temperaturer under frysepunktet. På denne måten vil prosjektet bidra til å øke teknologiens konkurranseevne og anvendelighet for bruk i kaldt, nordisk klima.
PowerCell, et datterselskap av Volvo og StatoilHydro, ble etablert i 2005 for å utvikle og kommersialisere brenselcellesystemer som kan brukes som hjelpemotor i større vogntog. Volvo Technology vil nå, i nært forskningssamarbeid med Sintef, sørge for å gi PowerCell et løft innen teknologiutvikling.
Samarbeidet er basert på Volvo Technologys patenterte brenselcelleteknologi og Sintefs mer enn 15-årige erfaring og kunnskap innen brenselceller.
Enormt marked
Prosjektleder Steffen Møller-Holst ved Sintef sier det er fantastisk mye spennende som skjer innen brenselcelleteknologi i Norge for tiden.
– Dette er et eksempel på at flere norske miljøer går sammen om konkrete prosjekter på høyt nivå, sier han.
Møller-Holst forteller at PowerCell forventer å ha et ferdig produkt allerede i 2010. Det skal implementeres i et vogntog.
– Amerikanerne vurderer forbud mot tomgangskjøring for vogntog, og da blir markedet enormt, sier han.
Den nye, forbedrete brenselcelleteknologien skal demonstreres i et hydrogendrevet kjøretøy. Det danske selskapet H2 Logic vil bidra med sine erfaringer og lede arbeidet med å utvikle og sammenstille et effektivt og robust system i kjøretøyet.
Workshop
Erfaringer fra drift av brenselcellesystemet vil bli delt med små og mellomstore bedrifter og leverandørindustri i en åpen nordisk workshop våren 2009 for å sikre kunnskapsoverføring og utviklingen av neste generasjons PEM-brenselcelleteknologi.
Det toårige prosjektet er støttet av Nordisk Energiforskning med 4,4 mill kroner.