Nye veiutbygginger bør kontrolleres av et eget veitilsyn, mener et utvalg. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Utvalgsflertall vil ha eget veitilsyn

Mindretallet tror at et slikt tilsyn ikke vil ha noen målbar effekt på trafikksikkerheten her i landet, og mener at Statens vegvesen fortsatt bør ha oppaven med sikkerhet samtidig som det også har ansvar for økonomi og utbygging.

Flertallet på sju av ti medlemmer mener det er viktig med en tydeligere grenseoppgang mellom den som skal kontrollere og den som blir kontrollert enn i dag.

Venstre støtter

Flertallet får støtte av Venstre.

– Venstre ønsker dette med bakgrunn i prinsippet om at kontroll- og tilsynsoppgaver må foregå uavhengig av parter som har ansvar for økonomi og fremdrift i prosjekter, sier partiets samferdselspolitiske talskvinne, Borghild Tenden.

Hun sier at det haster med å få et slikt tilsyn på plass.

Mindretallet, blant andre assisterende veidirektør Kjell Bjørvig, anbefaler at ressursene som vil gå med til et nytt utvalg, blir brukt til tiltak med dokumenterte gode effekter.

De som ønsker et tilsyn ser for seg en organisasjon med 50-100 ansatte.

Tydeligere aktør

Utvalget, med tidligere stortingsrepresentant Jorunn Ringstad (Sp) som leder, overleverte sin innstilling til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) mandag.

Flertallet, som består av sju av utvalgets ti medlemmer, mener at mange ulykker kunne vært unngått med bedre veiinfrastruktur.

Ringstad og hennes meningsfeller mener at et tilsyn vil være en ny og uavhengig aktør som langt tydeligere enn i dag vil sette trafikksikkerhet på dagsorden og være en pådriver for prioritering av sikkerhet.

Utvalgsleder Ringstad legger vekt på at det er viktig å få et system som sikrer at informasjonen om uhell og ulykker blir kanalisert nedover i systemet. Hun er ikke sikker på om dette skjer i Statens vegvesen.

Usikker virkning

Mindretallet mener det trolig vil være mulig å øke trafikksikkerheten gjennom tiltak i infrastrukturen, om trafikksikkerhet blir prioritert høyere enn de andre transportpolitiske målene.

– Men dette er prioriteringer som departementet og Stortinget må gjøre, skriver mindretallet.

Etter mindretallets syn er det viktig å holde oppgavene med veiinfrastruktur, trafikantatferd og kjøretøyutvikling samlet.

Et annet motargument er at et nytt tilsyn vil konkurrere med Statens vegvesen om den samme knappe fagkompetansen. Dette vil etter mindretallets mening kunne bety et tilbakeslag for sikkerhetskompetansen i Statens vegvesen, og dermed få negativ effekt for trafikksikkerheten.