Statoil er en av flere oljeselskap som kommer til å satse på bioetanol i Norge, håper miljøvernerne. (Bilde: Statoil)
LUKTER SVIDD: Denne Saab'en kan kjøre på ren sprit, dvs. bioetanol laget av granflis. Merkelig nok lukter det ikke noe spesielt når du kjører bak den. Vi har prøvd bilene på veiene utenfor Trollhättan; bilen går fælt men stinker ikke. (Bilde: SAAB)

Utslippsbombe fritatt for avgifter

  • Kraft

Biodrivstoff regnes som svært gunstig for miljøet på grunn av at CO 2-utslippet inngår i det naturlige kretsløpet.

Derfor har Finansdepartementet fritatt bioetanol fra CO 2-avgift og andre avgifter. Men bioetanol framstilt med energi fra ikke-fornybare energikilder har store miljøutslipp.



Store utslipp

Produksjonen av bioetanol er svært energikrevende og kan medføre store utslipp av klimagasser som CO 2, metan og lystgass.

For eksempel er den totale reduksjonen av CO 2, i forhold til bensin, fattige 15 prosent fra biodrivstoff produsert ved et bioetanolanlegg i Zeits i Tyskland, ifølge tall fra rådgivingsselskapet Kanenergi.

Dette skyldes at anlegget bruker ikke-fornybar energi som kullkraft til å dekke det store energibehovet i framstillingen.



Ønsker sertifisering

Rådgiver Peter Bernhard i Kanenergi mener Regjeringen bør innføre en sertifiseringsordning for biodrivstoff og premiere den produksjonen som har minst uheldige konsekvenser totalt.

– Myndighetene bør kreve dokumentasjon for hele verdikjeden og differensiere avgiften slik at de mest effektive blir støttet mest. Selv om vi kanskje reduserer våre CO 2-utslipp i Norge ved å importere bioetanol produsert med kullkraft i utlandet, vil utslippene fremdeles være høye globalt sett. Derfor må avgiftssystemet skille mellom den bioetanolen som er produsert med fornybar energi og den som er produsert med fossilt brensel.



Truer regnsskogen

Satsingen på biodrivstoff får også kritikk fordi mange mener det fører til avvirkning av regnskog og at det fortrenger matvareproduksjon fra landbruksområder. Bernhard mener at en sertifiseringsordning også kan brukes i forhold til disse problemene.

– Vi kan rette insentivene mot drivstoff som totalt har de mest gunstige effektene, og beholde høye avgifter på biodrivstoff som fører med seg uønskede konsekvenser, sier energirådgiveren.



– Praktisk umulig med diffrensiering

Statssekretær Geir Axelsen (Ap) i Finansdepartementet vil ikke ha en slik ordning.

– Vi stiller ingen krav til produksjonen av etanol i forhold til hvordan dette slår ut avgiftsmessig. Det vil ikke være praktisk mulig å innføre en slik diffrensiering med bakgrunn i framstillingsmåten, sier han.

Axelsen understreker at Regjeringen mener det er riktig å stimulere til miljøvennlig drivstoff for å bidra til lavere klimautslipp.