SAMFERDSEL

Utslipp ned - og opp

SMÅBIL: Ved å premiere valg av mindre bil og straffe valg av større, kan USA redusere sitt kolossale forbruk av drivstoff, hevder en MIT-professor. På bildet en Puma - som i størrelse tilsvarer en europeisk Fiesta. FOTO: FORD
SMÅBIL: Ved å premiere valg av mindre bil og straffe valg av større, kan USA redusere sitt kolossale forbruk av drivstoff, hevder en MIT-professor. På bildet en Puma - som i størrelse tilsvarer en europeisk Fiesta. FOTO: FORD
31. mars 2004 - 10:02

Professor John Heywood vee MIT har utviklet et program som skal redusere USA's personbilutslipp med 30 prosent..

Prrofessor i maskinteknikk og sjef for MIT's Sloan Automotive Laboratory har sammen med student Anup Bandivadekar ved MIT's Technology and Policy Program utarbeidet forslaget.

Det går ut på bruk av strengere regler for CAFE (Corporate Average Fuel Efficiency), premiering ved valg av mindre biler og gebyr ved valg av større, en økning av drivstoffskatten på fem prosent, og en påbudt økning av biobrenselinnholdet i drivstoff.

Da vil ifølge Bandivadekar utslippene av karbondioksid bli 30 prosent lavere i 2030, enn om USA ikke gjør noe. Selv med den forbedringen som stadig skjer i bilteknikken, m.h.t. til lavere forbruk og utslipp, vil ikke dette alene veie opp for bilbruksøkningen, sier professor Heywood.

USA sluker rundt ¼ av verdensproduksjonen av bensin. Studier indikerer at nasjonen i 2025 vil ha økt forbruket med 40 prosent. 70 prosent av råoljen importeres, noe som gjør USA og landets økonomi ekstremt utsatt for variasjoner i tilførslen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.