NYHETER

Utrolig jevnt på E8

Kampen om en stor kontrakt på E8 i Troms er ekstremt jevn. 0,2 promille skiller de to laveste anbudene. Dessuten er interessen stor - 7 entreprenører deltar.

Her er det vanskelig å komme opp med tunge kjøretøyer vinterstid. Hvem som skal gjøre noe med det, er høyst uvisst. 0,2 promille skiller de to laveste anbudene. (Foto: Google)
Her er det vanskelig å komme opp med tunge kjøretøyer vinterstid. Hvem som skal gjøre noe med det, er høyst uvisst. 0,2 promille skiller de to laveste anbudene. (Foto: Google)
14. juni 2013 - 15:37

Det laveste anbudet kommer langveisfra. Det er gitt av Bertelsen & Garpestad fra Egersund og er på 109,588 millioner kroner. Så vidt over ligger Anlegg Nord fra Alta med 109,611 mill.

De to neste ligger heller ikke langt unna. Målselv Anlegg & Transport vil ha 111,8 mill., mens M3 Anlegg fra Bodø vil ha 112,2 mill.

De øvrige anbyderne er Peab (121,2 mill.), Kåre Isaksen fra Tromsø (129,8 mill.) og Lemminkäinen (141,6 mill.).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen er veldig fornøyd med prisene og den store oppslutningen. - Vi forsøker å lese markedet når vi avgjør hva som skal være med i oppdragene. I dette tilfelle har vi trukket ut bruene og overbygningen i et kryss mellom E6 og E8. Det som gjenstår er en grei jobb som mange mellomstore anleggsentreprenører kan ta. Konstruksjonene blir lyst ut senere. Den jobben kan tas av mange mindre entreprenører som jobber mye med betong, sier Løvli.

Oppdraget omfatter utbedring av en 4,2 km lang strekning av E8 gjennom Skibotndalen ikke langt fra grensen mot Finland. Masseoverskuddet skal brukes til å utbedre krysset mellom de to europavegene i Skibotn.

E8 gjennom Skibotndalen har en gjennomsnittlig stigning på 4,3 prosent på de 4,2 kilometrene. Det er i seg selv ikke avskrekkende, men stigningen er ujevn. På det bratteste er det virkelig bratt. Dessuten er vegen svingete.

Nå skal stigninger og svinger rettes ut. For å unngå at hele strekningen blir berørt samtidig, blir den delt i to. Den ene halvparten må gjøres ferdig sommeren neste år, den andre halvparten et år senere.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.