SENTERSEKSJON: Tom Jacobsen arbeider med senterseksjonen i Catia. I denne legges alle rørføringer til oljelagere og ballastpumper. Seksjonen produseres i Grimstad. (Bilde: Anders J. Steensen)
3700 VENTILER: Christina Hurtig er ansvarlig for rørspeisfikasjonene. Nylig skiftet Sevan leverandør. Da måtte 3700 ventiler oppdateres. (Bilde: Anders J. Steensen)
(Bilde: ILL SEVAN MARINE)
(Bilde: ILL Sevan Marine)

Utnytter 3D-modellen fullt ut

  • datatele

Arendal: Sevan Marine ASA har hatt stor suksess med sitt sylinderformede konsept for flytende oljeproduksjon og borerigger.

Fem SSP plattformer er under bygging. Fire skal brukes i olje og gassproduksjon, mens den femte skal brukes til borerigg.

En kompetent stab med god alderssammensetning klarer å konstuere, bygge samt drive disse enhetene. Uten en tilpasningsdyktig effektiv stab hadde dette vært umulig.

De sylinderformede skroget bygges i Kina, ved Yantai Raffles Skipyard og Hantong Shipyard. Prosessmodulene konstueres og produseres i Norge. Den første av plattformene, SSP Piranema, utrustes på Keppel Verolme Shipyard i Rotterdam.

Eier og operatør av plattformene er Sevan Marine. Derfor utvikler de en informasjonsmodell som forenkler dokumentasjonen for drift som baseres på underlag for innkjøp, bygging og eventuelle klasse– og myndighetskrav.

De bruker et PLM - system Product Lifecycle Management) sammen med en digatal 3D modell for å styre dokumentasjonen gjennom hele plattformens levetid



Rør først

Sevan Marine står selv for konstruksjonen av skroget og boligkvarteret, mens datteselskapet Kanfa i Asker har ansvaret for å konstruere prosessenhetene.

Deler av prosessdekket samt fabrikasjon av de ulike prosessmodulene er igjen satt ut til andre underleverandører. Utfordringen med alle disse leverandørene av dokumentasjon er at de bruker forskjellige DAK- og dokumentasjonssystemer.

– Verktøyene vi benytter er Smarteam for håndtering av all dokumentasjon og Catia V5 for alle konstruksjonsrelaterte oppgaver, forteller Tom Erik Smedal. Han er ansvarlig for IT-systemene i Sevan Marine.

Sevan har valgt å bruke Catia som basis for 3D-modellering system. Så langt er Catia-installasjon tatt i bruk for design og detalj-analyser av stålstrukturen og som en helhetlig løsning for rørsystemene i selve skroget.

Detalj-arbeidet for struktur importeres fra tidligere 2D -tegninger og legges inn i kataloger og databaser for videre gjenbruk i Catia. Rørsystemene gjør i sin helhet i Catia, helt fra logiske P&ID (rør og instrumentdiagrammer) til spesifikasjonsdrevne 3D modeller og videre til ISO-tegninger for innkjøp og produksjon.

– Vi arbeider med å få alle fagdisiplinene inn i Catia. Denne type tilpassede applikasjoner hjelper oss til å redusere antall feil samtidig som konstrukstiden går ned, sier Smedal.



Raskere å arbeide med

Installasjonen av Catia startet i februari år. Med stor egeninnsats hjelp av personell fra Dassault Systems i Frankrike, har Sevan etablert et spesifikasjonsdrevet rørkonstruksjonverktøy. Alle rørspesifikasjonene har de bygget opp selv og lagt i en database.

– Den største fordelen med Catia er at dagens system er nytt. Dermed er det databaseorientert og ikke basert på modeller som er lagret i en filstruktur. Det gør systemet raskere å arbeide med, forteller Kai Eriksen i PLM-Technology , som representerer Dassault i Norge.



Senterseksjon

Det første prosjektet hvor Sevan i sin helhet har tatt i bruk Catia 3D DAK piping-system er på i Chestnut-plattformen.

– Vi har valgt å konstruere hele senterseksjonen i 3D. Selve produksjonen av seksjonen skal gjøres av Nymos Mekaniske Verksted i Grimstad. Vi leverer en 3D modell av struktur sammen med ISO-tegninger for produksjon og innkjøp av rørsystemene. Det har vist seg som en meget effektiv måte å arbeide på, forteller Erling Fredriksen som er ansvarlig for engeneering-avdeling hos Sevan.



Imponerer

For å overføre tegninger og modeller til Catia-systemet brukes STEP overføringsformat.

– Det har vist seg meget effektivt, forteller Smedal. Dermed får Sevan etter hvert en full 3D modell av hele plattformen.

– Vårt mål er å kunne gå inn i den digiatle modellen, peke på en utrusting (ventil, motor, pumpe osv) og dermed få listet ut all tilhørende dokumentasjon. Det være seg datablader, vedlikeholdsmanualer eller annen relevant dokumentasjon knyttet til utstyret. Dette vil forenkle arbeidet for drift og vedlikeholdsfolket betydelig.

For å knytte sammen og styre dokumentasjonen bruker Sevan PLM-systemet Smart Team til å kontrollere dokumenter og tegninger, men vil senere også inneholde 3D modeller av plattformen.

– Jeg er imponert over hva Sevan har fått til. Med en liten organisasjon har de utviklet metoder å arbeide på i løpet av måneder som det tar år å gjennomføre ved amerikanske skipverft, forteller Edward S. Popko i IBM. Han har anvaret globalt for å markedsføre IBMs PLM-løsninger. Han akter å bruke Sevan aktivt som referanse i markedsføringen av IBMs løsninger videre.