Fremtidens hurtigbåter del 2

Utlyser designkonkurranse for å utvikle hurtigbåt med 30 prosent mindre energiforbruk

Fra 2024 skal det etter planen bygges utslippsfrie hurtigbåter som kan gå 40 til 80 nautiske mil i 30 til 40 knop.

Hurtigbåtdesignet til Selfa Arctic, LMG Marin, Hyon, Servogear og Norled var blant forslagene i det første Fremtidens hurtigbåt-prosjektet. Illustrasjonene fra Fremtidens hurtigbåt del 2 er ikke laget ennå.
Hurtigbåtdesignet til Selfa Arctic, LMG Marin, Hyon, Servogear og Norled var blant forslagene i det første Fremtidens hurtigbåt-prosjektet. Illustrasjonene fra Fremtidens hurtigbåt del 2 er ikke laget ennå. (Illustrasjon: LMG Marin)

Fra 2024 skal det etter planen bygges utslippsfrie hurtigbåter som kan gå 40 til 80 nautiske mil i 30 til 40 knop.

Prosjektet Fremtidens hurtigbåter, et samarbeid mellom flere fylkeskommuner ledet av Trøndelag, ble gjennomført i 2019. Planen var å utvikle utslippsfrie hurtigbåter til drift i 2022, men det ble vanskelig å gjennomføre innen rimelighetens grenser. Dermed ble Fremtidens hurtigbåter del 2 etablert, og nå er det klart hva den første delen av konkurransen kommer til å inneholde. 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå