Fergekaibrua på Bognes går bratt oppover ved lavvann. Da kan utenlandske semitrailere og turistbusser skrubbe i overgangen til landkaret. Norske rutebusser skrubber ikke. De har regulerbar høyde. (Bilde: Anders Haakonsen)

Utbedring av veg og fergeleier i Nordland på anbud

Før Lofoten fikk sin fastlandforbindelse tok fergesambandet mellom Svolvær og Skutvik en vesentlig del av trafikken til og fra Lofoten i retning sør. Nå er det kortere sambandet Bognes-Lødingen mye mer tilgjengelig og har tatt over mye av trafikken. Denne utviklingen forsterkes ved at fergetilbudet mellom Svolvær og Skutvik har blitt redusert. Fra 2007 til 2008 økte antall kjøretøyer som ble fraktet mellom Bognes og Lødingen med 38 prosent.

Dette har ført til økte problemer med trafikkavviklingen på riksveg 85 mellom Lødingen og E 10, som holder en lav standard. Vegbredden varierer mellom 5 og 6 meter, og kurvaturen er dårlig både horisontal- og vertikalplanet.

Innen september neste år skal vegen ha fått moderne standard. Med en lengde på 2,5 km er rv 85 en av Norges korterste riksveger, men oppgraderingen blir en omfattende jobb. Hele overbygningen må skiftes ut. Den er for dårlig til å inngå i ny overbygning. Utvidelsen skal i stor grad skje på fylling mot sjøen, men sjøbunnen er svak. Før vegarbeidet kan igangsettes, må det legges ut motfyllinger i sjøen med lekter. Flere høye skjæringer skal utvides. De høyeste rager bortimot 20 meter over vegen. Fristen for å gi anbud på anleggsarbeidet går ut 17. mars.

Det er også kapasitetsproblemer på fergeleiene, men det har først og fremst sammenheng med at fergekaibruene er for korte. Når havnivået er på det laveste, blir knekken mellom brua og landkaret så stor ved lavvann at utenlandske semitrailere og turistbusser skrubber mot bakken.

Dette problemet vil Vegvesenet løse ved å skifte til lengre fergekaibruer. På Lødingen er det to fergebåser. Begge har 18 meter lange bruer. Den ene er 7 meter bred, den andre bare 4,5 meter. Nå blir den smaleste erstattet med en bru som er 9 meter bred og 22 meter lang.

På Bognes er det også to båser. Bruene måler 7 x 18 og 9 x 22 meter. Den lengste brukes bare av fergene på E 6-sambandet som går til Skarberget. Nå blir den korteste brua erstattet med en på 9 x 22 meter.

Begge de to nye bruene har en stålvekt på 67 tonn. Frist for å gi anbud på levering og montering av dem er satt til 10. mars. Tilpassing av landkar settes ut på egen entreprise. En annen entreprise som lyses ut senere gjelder utvidelse av oppstillingsplassen på Lødingen.