Unngå teleskader i tordenvær

  • ikt

Så langt i sommer har tordenværet slått ut teleteknisk utstyr over store deler av Sør-Norge. Telenor har til nå mottatt over 8500 feilmeldinger fra kunder som har problemer med teleutstyret sitt, og selskapet har vært nødt til å omdisponere mannskaper fra vanlige installasjonsoppdrag til feilretting.

Store teleskader etter lynnedslag

– For å begrense skadene ved lynnedslag er det montert overspenningsvern og sikringer i alle Telenors telefonsentraler, opplyser Trond Orskaug, direktør for infrastruktur i Telenor Telecom.

– Likevel opplever vi store skader ettersom lynnedslag forårsaker høye spenninger på telekablene som igjen vil kunne skade elektronikk og datautstyr knyttet til telenettet. Hvert år påføres Telenor kostnader på over 10 millioner kroner som følge av skader etter tordenvær, sier Orskaug.

Mange skader kan unngås

Nå går Telenor ut med en oppskrift for hvordan du selv kan begrense skadene ved lynnedslag. Når tordenværet nærmer seg, er det mange som har for vane å trekke ut strømkontaktene til tv'en, vaskemaskinen og annet kostbart elektrisk utstyr.

– På samme måte bør også den elektriske kontakten til pc og ISDN-bokser trekkes ut når tordenværet kommer. Da forhindres forhåpentligvis skader på det elektriske utstyret som er koblet til telenettet. Selv om strømmen til ISDN-boksen brytes vil telefonen i huset fortsatt fungere, fordi den får nødstrøm fra telefonkabelen, heter det i en pressemelding fra Telenor.

Hold deg unna telefonen

Generelt oppfordrer Telenor folk til å holde seg unna teleledninger i huset under tordenvær. Folk bør heller ikke prate i fasttelefonen. Det har hendt ulykker som følge av at lynet er blitt ledet inn i huset gjennom telefonledningen og telefonrøret og videre gjennom den som prater i telefonen. Normalt vil det ikke være farlig å prate i mobiltelefon eller trådløs telefon i tordenvær.

Sjekk selv

Dersom det er feil på utstyr, og telefonen er død etter tordenvær, er det viktig å sjekke utstyret selv før man kontakter feilmottaket, ifølge teleoperatøren.

Trekk først ut strømkabelen til ISDN-boksen, samt teleledningen til ISDN-telefonen, og vent 3 minutter før den plugges inn igjen. Sjekk deretter en og en telefon for å se om noen er ødelagt. I nær halvparten av tilfellene er årsakene til

feilene som meldes å finne i kundens eget utstyr.