OLJE OG GASS

Ulykkesrigg med DNV-klasse

Tore Stensvold
19. des. 2011 - 10:45
Vis mer

Den oppjekkbare riggen Kolskaya var under slep fra et boreoppdrag i Okhotsk-havet, 200 kilometer utenfor øya Sakhalin, helt øst i Russland, da den kantret og sank søndag.

Det er svært kaldt og arktiske forhold i Okhotsk-havet. På søndag, da ulykken inntraff, skal det ha vært over 20 kuldegrader, kraftig vind og høy sjø da ulykken inntraff, ifølge russiske medier.

Sank fort

Riggen sank i løpet av 20 minutter.

Det var 67 personer om bord. 14 personer ble reddet av slepebåten, og 16 er funnet omkommet. Mandag ble det meldt at en redningsbåt med plass til 15 person er observert nær ulykkesstedet, men den skal være tom.

Dobbel klasse

Kolskaya ble bygget i 1985 ved Rauma Repola i Finland. Konstruksjonen er designet av nederlandske Gusto Engineering BV Schiedam og bygget etter DNV-klasse for denne riggtypen.

– Riggen hadde såkalt dual class, det vil si delt klasse, fram til april i år, opplyser kommunikasjonsdirektør Aage Enghaug i Det Norske Veritas til Teknisk Ukeblad. I april i år overtok det russiske organet Russian Maritime Register of Shipping klasseansvaret.

– Det er helt normalt at man etter en tid overfører ansvaret til en av partene, sier Enghaug.

Han kan foreløpig ikke si om riggen var bygget for arktiske operasjoner.

Oppjekkbar

Riggen er trekantet og dekket er bygget som et skrog. Under forflytning flyter skroget, med beina jekket opp. Riggen er bygget for boreoperasjoner ned mot maksimalt 100 meters vanndyp, men normalt rundt 50 meter. Det betyr at riggbeina og boretårn stikker høyt opp under slepeoperasjoner. I russiske medier ble det antydet at ising på riggbeina kan ha gjort installasjonen svært ustabil.

DNV kan ikke opplyse hvilke begrensninger som gjelder for tauing av riggen ut fra værforhold.

– Vi har ikke vært involvert i slike maritime operasjoner. Det er riggeier og slepeoperatør som foretar slike vurderinger, sier Enghaug.

Norsk boring

Riggen er eid og drevet av det russiske selskapet Arktikmorneftegazrazvedka. Riggen kunne bore ned til 21.325 fot, det vil si 6,5 kilometer. Riggen er 70 meter bred og 80 meter lang, inklusive helikopterdekk. Skroget er 8,8 meter dypt.

Ifølge Stavanger Aftenblad har Kolskaya foretatt mange boreoperasjoner på norsk og britisk sokkel. Avisa skriver at riggen i våres ble flyttet fra Murmansk i nord til Magadan, nord for Sakhalin øst i Russland. Turen gikk via Kapp det gode håp i Sør-Afrika.

Riggen ble da mest sannsynlig flyttet med et tungløftskip, slik de fleste medier har vist bilder av riggen om bord et Dyvi-skip.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.