INDUSTRI

Ulstein Verft fullfører konkursskip

Skipet er av typen VS 490 AHTS fra Wärtsilä Ship Design. Det er 91 meter langt, 22 meter brett og får ei dødvekt på om lag 4500 tonn.
Skipet er av typen VS 490 AHTS fra Wärtsilä Ship Design. Det er 91 meter langt, 22 meter brett og får ei dødvekt på om lag 4500 tonn.
Trond Gram
14. juli 2009 - 10:25

Det var i mars i år verftet Karmsund Maritime Service (KMS) gikk konkurs. Det skapte trøbbel for Solstad Offshore, som hadde to skip under bygging ved verftet.

Etter betydelige kostnadsoverskridelser og forsinkelser knyttet til byggeprosjektene måtte KMS kaste inn håndkleet og meddele bankene og rederiet at verftet ikke lenger var i stand til å oppfylle de inngåtte byggekontraktene.

Ulstein fullfører

Forhandlinger mellom partene om en modell for videreføring av kontraktene førte ikke frem. Samtidig kansellerte Singapore-rederiet Lewek en kontrakt på drøyt én milliard kroner for bygging av to skip og verftet gikk til slutt konkurs.

Nå er det klart at Ulstein Verft skal fullføre byggingen av det ene fartøyet. Verftet har blitt enige med Eidesvik om å utsette byggingen av to skip, og fullføringen av ankerhåndteringsfartøyet gir Ulstein mer å gjøre. Samtidig gir det penger i konkursboet for hovedkreditorene, SpareBank 1 SR-Bank og Garantiinstituttet for eksportkreditt.

Viktig kunde

– Solstad har vært en viktig kunde for Ulstein i en årrekke, og dette er en mulighet til å gjenoppta det tette og gode samarbeidet vi har hatt tidligere, sier administrerende direktør Karsten Sævik i Ulstein Verft.

Sist gang verftet bygget skip for Solstad var da det bygget Normand Installer og Normand Seven. Sistnevnte ble «Årets skip» i 2007.

Det er inngått en avtale med SpareBank 1 SR-Bank om finansiering av skipet, som har en kostpris på 680 millioner kroner og skal fullføres i mars neste år.

Slepes til Ulstein

Arbeidet på skroget stoppet opp i forbindelse med konkursen. I midten av august blir det slept til Ulstein Verft.

– Det å fullføre et slikt prosjekt er krevende, men Ulstein Verft er i en svært god posisjon for å gjennomføre denne type prosjekt da vi har nødvendig kompetanse og kapasiteter i bedriften, forteller Sævik i en pressemelding.

Det andre fartøyet som Solstad hadde kontrahert ved KMS ble solgt til Kleven Verft på Sunnmøre, som har videresolgt det til Siem Offshore.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.