Ulovlig dieseltrimming

  • samferdsel2

Et norsk firma som programmerer styresystemer får daglig spørsmål om å chip-trimme dieselbiler.

Vegdirektoratet er klar over omfanget og problemet, men kan lite gjøre.

Teknologisk Institutt i Danmark har oppdaget at såkalt chip-trimmede dieselbiler får økte utslipp med flere hundre prosent.

Den danske miljøministeren Hans Christian Schmidt er misfornøyd med EUs regelverk og vil stramme inn.

Verken Vegdirektoratet i Norge eller bilbransjen er ukjent med problemstillingen.

- Tyske TÜV har gjennomført tilsvarende undersøkelser og kommet til de samme resultatene, sier overingeniør Erlend Øxseth i Vegdirektoratet.

- Jeg vil tro at opp mot 70 prosent av turbodieselbilene er trimmet på denne måten, de ryker som lokomotiver, sier daglig leder Simen Huse hos Simco AS, et firma som blant annet omprogrammerer styringsenheter. Huse får daglig henvendelser fra kunder som vil ha større effekt i sine dieselbiler.

Ifølge Huse skyldes problemet at en korrekt utført trimming som ikke gir økte utslipp fort koster 10.000 kroner.

- Det er mye lettere å kjøpe en boks til 4000 kroner som monteres mellom styringsenheten og dieselpumpen. Effektøkningen er merkbar, 20-30 hk mer og 50 Nm ekstra dreiemoment er ikke uvanlig.

Øxseth bekrefter at ombyggingssettene ofte er dårlig dokumentert. For veimyndighetene er det imidlertid komplisert å avdekke den ulovlige trimmingen.

Etter EUs regler skal målingene gjenomføres når motoren er ute av bilen.

- Måler man effekten på drivhjulene og denne er høyere enn oppgitt effekt for motoren, er dette et tegn på noe er feil, sier Øxseth.

Daglig leder Tommy Christensen ved Atoteknikk AS i Kristiansand stiller seg undrende til den danske testen.

- Vi har kjørt en del egne tester både på bensin og dieselbiler. Disse viser renere utslipp enn med standard-chip, hevder Christensen.

Han har solgt trim-chipper i fem år nå, men våger ikke gi noe anslag på antall trimmede biler i Norge.

- På Østlandet er det jo forhandlere på hvert gatehjørne.