Ulefoss tar miljøgrep: Kutter ut både maling og plastemballasje

Selv et enkelt produkt som kumlokk kan påføre miljøet tonnevis med miljøutslipp fra maling og plast.

Et kumlokk med naturlig patina produsert med Oslos byvåpen.
Et kumlokk med naturlig patina produsert med Oslos byvåpen. Foto: Ulefos
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
16. jan. 2020 - 11:11

Den tradisjonsrike kumlokkprodusenten Ulefos ønsker å ta sin del av samfunnsansvaret, og setter miljøet høyest ved å lansere umalt gategods – levert uten plastemballasje, forteller selskapet i en melding.

Svenske kunder krevde det

Lasse Enger-Larsen er salgs- og markedsdirektør i det tradisjonsrike jernstøperiet Ulefos. Foto:  Monica Iversen, Ulefos
Lasse Enger-Larsen er salgs- og markedsdirektør i det tradisjonsrike jernstøperiet Ulefos. Foto:  Monica Iversen, Ulefos
– Det var våre bykunder fra Stockholms Vatten, Kalmar og Helsinki som gjorde oss oppmerksom på problemstillingen, da de krevde at alt gategods fra oss skulle leveres umalt som en del av deres miljøprofil. Derfor ble det helt naturlig for oss å ta steget helt ut og kun tilby umalt gategods, ene og alene på grunn av miljøhensyn, forteller salgs- og markedsdirektør i Ulefos, Lasse Enger-Larsen.
 
Han forteller at malingen som har vært brukt fram til nå, kun har hatt en estetisk hensikt og har liten effekt for å hindre rust.
 

– Før ble gategods levert med tykk maling med høy viskositet. Denne hadde lengre holdbarhet enn den vannbaserte, tynne malingen som har vært brukt de senere årene. Men selv miljøvennlig maling utgjør en helserisiko, forteller Enger-Larsen.

Lasse Stentorp Haugen med bilskilt i resirkulert aluminium.
Les også:

Nye bilskilt: Forskjellen er stor, men usynlig

Tonnevis av maling og plast

Ulefos har beregnet at selskapet ved de grepene de nå tar reduserer sitt karbonavtrykk med 14 tonn ved å fjerne malingen av gategodset, og 20,5 tonn ved å slutte å bruke plastemballasje rundt produktene.
 

Lasse Enger-Larsen mener at ved å kutte ut malingen på gategodset, så får man fram jernets naturlige patina, som er minst like pent. Det betyr heller ikke noe for kumlokkenes levetid.

– Mens stål korroderer til det er gjennomrustet, stopper korrosjonen på støpejern mer eller mindre opp, og det dannes et sjikt av rust som hindrer videre korrosjon. Faktisk fungerer korrosjonen sammen med karbon, som også er i jernet, som en katodisk beskyttelse, forteller han.

Henning Bråtebæk, konserndirektør for drift og vedlikehold i Bane Nor, krysser fingrene for en problemfri vintersesong for jernbanen. 
Les også:

– Det er aldri nok. Vi har et betydelig etterslep

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.