MENINGER

Ukritisk om mobil fremtid og MP3-valg

15. aug. 2006 - 12:47
Vis mer


Målet med utspillet til den finske mobilgiganten var selvsagt å selge flere MP3-telefoner før fellesferien. Norske journalister gikk på limpinnen, og trykte pressemeldingen nesten i sin helhet. Ingen av mediene var kritisk til undersøkelsen som var bestilt av nettopp Nokia og musikkanalen MTV, som begge har mye å tjene på at MP3 blir en integrert del av mobilen.

Ingen pressefolk spurte om konklusjonene til Nokia i pressemeldingen var rett: "MP3–spilleren er på vei mot graven", "Musikkmobiler har på kort tid virkelig slått bredt gjennom, fremfor alt blant yngre brukere”. ”Det er tydelig at de tradisjonelle MP3-spillerne er truet av musikkmobiltelefonene”, hevdet informasjonssjef Anna Svensson i Nokia.

Dersom utsagnene er riktig – hvorfor offentliggjør ikke Nokia sine fjonge salgstall og i stedet må ty til en undersøkelse for hva mobilbrukerne vil ha en gang i fremtiden?



Må etterfylles ofte

Det teknologiske problemet med dagens MP3-mobiltelefoner er dårlig lagrings- og batterikapasitet. Men dette vil ikke mobilprodusentene innrømme. Sammenlignet med eksempelvis Apples Ipod er dette de to tekniske utfordringene som gjør at MP3-spillere vil leve godt i markedet i mange år fremover.

På spørsmål om hva er viktigst når du skal kjøpe en musikkmobil svarte 62 prosent i Nokia/MTV-undersøkelsen at ”Det er plass til mange låter”. Men de kan ikke ha blitt fortalt hva de får – eller ikke får - når de kjøper en såkalt MP3-mobil.

På en standardmobil er nemlig lagringskapasitet på ynkelige to megabyte og telefonen har gjerne et batteri som kneler etter relativt kort tid dersom du spiller mye MP3. Nye mobiltelefoner har rundt fire gigabyte lagningskapasitet.

Med min Ipod har jeg til sammenligning 60 gigabyte (over 9.000 MP3-låter!) og strøm nok til arbeidsmusikk til å male hytta flere ganger, noe jeg har gjort i sommer.



Hype fra Nokia

Den teknologiske forskjellen mellom MP3-mobil og en Ipod MP3-spiller, er som å sammenligne en treg elektrisk bil som må lades ofte, med en rask Ferrari som du kan kjøre langt med uten å fylle drivstoff underveis.

Nokia vil i sedvanlig hypemodus ikke innrømme at innføringen av nye mobilteknologier tar lengre tid enn det de og resten av mobilbransjen hevder. La meg komme et stjerneeksempel: Den første norske artikkelen om 3G-standarden UMTS ble skrevet så tidlig som i mars 1993, noen måneder etter at GSM var innført i Norge. Men til tross for at vi nå er i det mobile lykkeåret 2006 er det bare et fåtall av norske abonnenter som er aktive brukere av 3G-tjenester.

Jeg er enig med Nokia i at MP3 og annen underholdning er fremtiden også for mobilindustrien. Men det kan ikke gjentas ofte nok: Ting tar tid! Dette gjelder også for Nokia som i MP3-rusen er blitt anelse blind av egen fortreffelighet med tidlig satsing på mobil multimedia.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre


Apple har våknet

Før Nokias spådommer går i oppfyllelse om MP3-spillerens snarlige død, må en del sentrale teknologiske utfordringer løses på mobiltelefonene som har klare mangler sammenlignet med tradisjonelle MP3-spillere.

Mobilene har de siste årene fått en rekke nye funksjoner – blant annet MP3, MMS-kamera og videounderholdning. MP3-spillere er fortsatt uten mobiltelefoni, men sentrale produsenter som Apple vurderer å komme med mobiltelefoni på sine enheter. Det vil ikke forundre meg om dette skjer i løpet av året.

Hva tror du vil skje den dagen suksessrike Apple, Creative eller norske Asono inkluderer en telefondel i MP3-spilleren? Hva tror du forbrukerne vil velge? Jeg tror Nokia og mobilprodusentene vil få seg en ubehagelig overraskelse når mobiltelefoni snart blir en integrert del av MP3-spillerne.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.