Uforståelig

Samtidig har det blitt bygget opp en rekke forskningsinstitusjoner landet rundt. Institusjoner med høy kompetanse innen realfagene.

Kreative lektorer ved Lillestrøm videregående skole har kommet opp med ideen at kanskje skulle skolen samarbeide med forskningsinstitusjonene i distriktet for å styrke realfagsundevisningen. Etter planen skulle elevene i VK I og VK II komme i gang med undervisningen til høsten. Både utdanningsdirektøren i Akershus og Statens utdanningskontor i Oslo og Akershus bifalt initiativet og støttet en prosjektsøknad til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, KUF.

Alt lå klappet og klart til at elevene fra høsten av skulle få særdeles interessante utviklingsoppgaver og undervisning i samarbeid med blant annet Institutt for energiteknikk, Forsvarets forskningsinstitutt og Norsk institutt for luftforskning.

Men akk, de departementale forståsegpåeres bedrevitende slo raskt hånden av de som vil gjøre realfagene mer interessante.

Avslaget fra KUF slår fast at dette ikke er av nasjonal interesse og de avslår derfor søknaden. Forstå det den som kan.

Er det virkelig slik at KUF ikke forstår at mangelen på gode realister kan bli et alvorlig samfunnsproblem? Er det virkelig slik at KUF (av alle) ikke forstår at å knytte lokale forskningsinstitusjoner opp mot videregående opplæring er av det gode? Forstår ikke KUF at dette er en meget god utnyttelse av våre ressurser? Eller er det slik at gode initiativ bare skal komme fra KUFs indre gemakker og den til enhver tid skiftende politiske ledelse?

Eller kanskje det er slik at det er farlig at noen få elever skulle få en mye bedre undervisning enn alle andre elever i Norge? Det kunne jo hende at de ville heve seg over middelmådighetens A4-modell.

Det er farlig, det!