VERSTING: Mange nordmenn velger fortsatt store biler dersom lommeboken tillater det. Komfort, plass og stor motor teller mye for mange av oss, ifølge Bilimportørenes Landsforening. (Bilde: VAG)

Uendret utslipp fra nye norske biler

  • Motor

Til tross for at stadig flere nye bilmodeller nå kan leveres med lavere utslipp, velger norske bilkjøpere i stor grad biler med relativt høye utslipp.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler registrert i 2008 ble 158 gram per kilometer. Dette er om lag samme nivå som for året før (159 g/km).





Effekt og komfort

Norske bilkjøpere prioriterer fremdeles effekt og komfort fremfor lavere utslipp og mindre forurensing.

Det viser registreringsstatistikken for 2008.

– Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det må mer til enn et bredt modellutvalg for at nordmenn skal kjøpe biler med lavt CO2-utslipp, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).





60 modeller

Han sier at det i dag finnes over 60 forskjellige nye bilmodeller som har utslipp under 140 gram per kilometer og flere biler med lave utslipp vil bli lansert fremover.

– Bilprodusentene investerer store beløp i utviklingen av mer effektive motorer.

Les også: Større veier gir utslippskutt

Prioriterer ikke miljø

Statistikken fra OFV viser at folk flest ikke prioriterer miljø i særlig grad når de velger ny bil.

Komfort, fremkommelighet og kjøreytelse synes viktigere. Derfor foretrekker fremdeles mange litt store biler med kraftige motorer og utstyr som firehjulsdrift og automatgir.





Avgiftsreduksjon

– BIL mener at fjorårets salgsstatistikk tydelig viser at den mest effektive metoden for å styre nordmenns bilvalg er å motivere gjennom avgiftsnedsettelser, sier Andresen.

– Det skal lønne seg å velge biler med lave utslipp. Holdningskampanjer og informasjon kan nok øke bevisstheten, men det er først når det virkelig merkes i lommeboka at folk blir villige til å forandre sine prioriteringer og valg.





Ny avgiftsmodell

– Sist gang vi hadde en merkbar nedgang i CO2-nivået var ved forrige omlegging av engangsavgiften, 1. januar 2007. Det blir derfor meget spennende å følge med i månedene som kommer. Den nye avgiftsmodellen som trådte i kraft fra nyttår, favoriserer i enda større grad modellene med lavest utslipp, sier direktør Erik Andresen i BIL.

Les også: