Den tyske ubåten U-864 sank utenfor Fedje under andre verdenskrig. Så langt har utredningene for å bestemme om den skal heves eller ikke kostet nesten 70 millioner - og mer vil det bli.

Ubåt-utredning koster 77 millioner kroner

Så langt har prisen for å utrede heving av ubåten U-864 som ligger utenfor Fedje beløpt seg til 67 millioner kroner. Nå bevilges ytterligere 10 millioner kroner. Det er fullt mulig å heve ubåten, viser en fersk rapport.

Beløpet er regnet som et forsiktig anslag på hva de nye utredningene vil komme til å koste, skriver Bergens Tidende.

De nye utredningene møter motbør. Blant dem som mener at ubåten er tilstrekkelig utredet, er saksordfører for saken i Stortinget, Arne Sortevik (Frp).

– Operatøren, som har betydelig erfaring, sier at de var der de skulle være. Kystverket har sagt det samme. Det er dokumentasjon på at det både er mulig og ikke minst forsvarlig å fortsette, sier Sortevik til BT.

Kvikksølvlekkasje

Det finnes anslagsvis 67 tonn kvikksølv om bord i den tyske ubåten U-864 som ble senket rett utenfor Fedje i Hordaland i februar 1945. Det er beregnet at tre-fire kilo kvikksølv hvert år lekker ut fra vraket.

Regjeringen gikk i fjor inn for å heve ubåten, etter først å ha gått inn for tildekking. Prosjektet er nå stanset i påvente av mer utredning, etter en knusende rapport som kom før jul.

En heving er anslått å koste rundt en milliard kroner.

– Bergning er gjennomførbart

Det velrenommerte britiske sertifiseringsselskapet Lloyd's Register har gjennomført en evaluering av bergingsplanen. De konkluderer med at teknologien er velprøvd og operasjonen med å heve ubåten er gjennomførbar.

De reagerer på de store summene som brukt på ubåtutredningen.

– Dette er helt uforståelig. Jeg har ikke vært bort i et prosjekt som er bedre utredet enn dette. Det er ingen grunn til at kvikksølvbomben som ligger utenfor Fedje skal bekymre befolkningen lenger enn nødvendig, sier visepresident Patrick van Seumeren i Mammoet-konsernet i en pressemelding.

Mammoet har gitt Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) en økonomisk garanti for at prosjektet ikke skal overskride 650 millioner kroner dersom prosjektet vedtas i 2010.

Van Seumeren frykter at hevingen kan bli langt dyrere dersom Stortinget utsetter hevingen.

Allerede i 2008 uttalte daværende kystminister Helga Pedersen (Ap) at U-864 var det vraket som var best utredet i norsk historie.

Frykter sprekk

Fagansvarlig for miljøgifter i Bellona, Marius Dalen, mener det er lite sannsynlig at det vil komme mye ny informasjon for de nye ti millionene.

– Jeg tviler veldig på at vi vil få vite så mye mer om ubåten.

Han viser til at stortingsmeldingen sier at både heving og tildekking skal vurderes på nytt og frykter dermed at 10 millioner kroner ikke vil være tilstrekkelig.

– Skal man gjøre dette grundigere enn det som allerede er gjort, vil det medføre store kostnader å fysisk være til stede. Da ruller millionene raskt. Jeg skjønner ikke at det er samsvar mellom det regjeringen ber om og de pengene de bevilger, sier Dalen. (©NTB)