Nye Tyrigrava

Tyrigrava skal tilbake til fordums prakt

Tyrigrava kro skal tilbake til originalstand, men originaltegningene fra 1930-tallet mangler. Det byr på utfordringer.

Slik ser akritektene for seg at nye Tyrigrava skal bli. Om det går som eierne KNA og NVK ønsker så er den eneste feilen med dette blildet at det er alt for få biler og motorsykler parkert utenfor kroa. (Foto: Metropolis Arkitektur og Design AS)
Bak plasten begynner nå J.I.Bygg å skrelle av fasadeplatene. Når rehabiliteringen er ferdig vil funkisbygget igjen ha fasade av murpuss. (Foto: Joachim Seehusen)
Kongelig Norsk Automobilklubb og Norsk Veteranvogn Klubb, vil beholde Tyrigrava som et samlingssted for motorinteresserte. (Foto: Tyrigrava AS)
Fra sydsiden, med Gamle mossevei på venstre og Gjersøen på høyre side. (Illustrasjon: Metropolis Arkitektur og Design AS)
I mer enn 70 år har motorinteresserte samlet seg på Tyrigrava. Amcar-entusiastene fyller stedet hver tirsdag, mens på onsdager er det motrsyklistene som dominerer. (Foto: Tyrigrava AS)
Etter rehabiliteringen forsvinner også skiferen som i en årrekke har kledd første etasje. Det nye bygget blir mer helhetlig. (Illustrasjon: Metropolis Arkitektur og Design AS)
Det gamle funkisbygget har lenge vært i dårlig forfatning, den lite pene fasaden er malte krrugerte stålplater. (Foto: Tyrigrava AS)

Tyrigrava kro skal tilbake til originalstand, men originaltegningene fra 1930-tallet mangler. Det byr på utfordringer.

– Selv om bygget er sterkt nedslitt ser hovedkonstruksjonen ser ut til å være i god stand, den er godt bygget, sier styreleder i Tyrigrava AS, Børre Skiaker til Teknisk Ukeblad.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå