En IT-konsulent i Abottabad i Pakistan var uten å vite det først i verden med å omtale raidet som drepte Osama bin Laden.
I går skrev Sohaib Athar følgende på Twitter: «Helikopter svever over Abottabad klokka 1 AM (er sjelden kost)», ifølge BBC.
Like etter skrev han om en eksplosjon. Dette skal ha vært amerikanere som sprengte helikopteret, som hadde fått skader.
«Noe stygt»
«Et høyt vindusristende smell her i Abottabad Cantt. Jeg håper det ikke er starten på noe stygt :-S», skrev Athar etter eksplosjonen.
Først etter at president Barack Obama annonserte at bin Laden var død skjønte Athar hva som hadde skjedd.
«Twitter fikk akkurat sitt CNN-øyeblikk», skriver en amerikansk nettside om saken, og sammenligner med dekningen av Gulf-krigen hvor verden for første gang fulgte en okkupasjon via fjernsynet. I dag får media mye viktig informasjon via sosiale medier.
Var der to timer
Ifølge Athar var det militære styrker i området rundt huset hvor bin Laden ble drept i mer enn to timer, mens amerikanerne hevder at selve raidet tok 40 minutter.
IT-konsulenten beskriver seg selv på Twitter som en IT-konsulent som gjemmer seg i fjellene med sin laptop. Nå gruer han seg til det som følger av medieoppmerksomhet og intervjuer. Det har allerede kommet mange forespørsler.
«Jeg går ut i fra at Abbottabad kommer til å bli like travel som Lahore som jeg forlot for å få fred og ro *sukk*,» skriver Athar.
Det ble også spekulert på Twitter om bin Ladens død før USAs president holdt pressekonferanse. Keith Urbhan som er tidligere stabssjef for forsvarsminister Donald Rumsfeld skrev at han var blitt fortalt at bin Laden var blitt drept, men senere sa Urbhan at han hørte det av en TV-produsent og at dette dermed ikke er noe eksempel på sosiale mediers endelige seier over massemedia.