Discovery lokker med raskere og tøffere tekno- og vitenskapsprogrammer når de relanserer sin Science-kanal i dag. (Bilde: RIEDINGER Philippe)

Tv for facebookgenerasjonen

Det er Discovery Science som i dag kler seg i ny drakt.

Ifølge tv-kanalen selv skal relanseringen bety flere tøffere, freshere og raskere programmer, men fortsatt med et vitenskapelig og teknologisk tilsnitt.

– Mer allment

– Discovery Science flytter seg nå over i allmennheten, og appellerer til Facebook-generasjonen som er blitt inspirert av hvordan vitenskap og teknologi har gitt dem nye muligheter.

– Vi trekker typisk til oss menn i alderen 18-39 år som er interessert i og fascinert av menneskelig framgang, vitenskapelige oppdagelser og menneskene bak disse oppdagelsene. Vi glemmer likevel ikke de unge mennene som rett og slett er interessert i gadgets og teknologi, sier viseprogramsjef Marian Williams i en pressemelding.

Fire satsingsserier

Spørsmålet er hvordan tv-kanalen skal få den utpekte målgruppa si, facebook-brukere, over fra pc- til tv-skjermen.

Svaret kan være de fire seriene som skal oppta mye av sendeflata framover:

Programmet med den selvforklarende tittelen «Stilige saker og hvordan de virker», romprogrammet som tar for seg stormaktenes kappløp til den røde månen «Med kurs for Mars», internetthistorieprogrammet «Nedlasting: Den virkelige historien om nettet» og «Hvordan den lages» – serien som gir forklaringen på hvordan hverdagsgjenstander konstrueres og produseres.