Ifølge kanalen hadde personen som var styrbord utkikk, spisepause og satt i byssa i minuttene før fregatten kjørte inn i oljetankeren Sola TS ved Stureterminalen natt til 8. november i fjor.
Havarikommisjonen har fastslått at det var vesentlig at brobesetningen på fregatten hadde feil virkelighetsoppfatning av situasjonen og derfor forvekslet Sola TS med Stureterminalen, som var på fregattens styrbord side. Da utkikken var ferdig å spise, var situasjonen allerede kritisk, ifølge TV 2.
I tillegg deltok to i den faste besetningen i opplæringen av nytt mannskap.
Det er ikke slik at sjøloven pålegger å ha styrbord utkikk til enhver tid, men det er vaktsjefen som skal vurdere det løpende behovet.
Sjøforsvarets granskning av Helge Ingstad-ulykken er i praksis ferdig. De konkluderer med at det ikke var én stor feil som førte til ulykken.
– Det har vært en kjede av faktorer. En lang rekke hendelser som sammen førte til at det gikk som det gikk. Det er noe vi også kjenner igjen fra andre store ulykker, sa marinesjef Rune Andersen på Haakonsvern til Bergens Tidende tidligere denne måneden.
Havarikommisjonen offentliggjør sin rapport etter ulykken 8. november.
Fersk kåring: Oslo lufthavn er best i Europa