19 år etter at den ble åpnet, blir Tussentunnelen rehabilitert. Først når den jobben er gjort, er Vegvesenet villig til overta den. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Tussentunnelen oppgraderes før Vegvesenet overtar

Da Tussentunnelen ble åpnet i oktober 1990, reduserte den avstanden mellom Molde og Fræna med 6,4 km. Likevel fikk den ikke riksvegstatus. Snart 19 år etter åpningen tilhører den fortsatt et bomselskap som eies av Molde og Fræna kommuner og lokale banker, og riksveg 64 følger fortsatt den gamle ruten.

Fordi tunnelen er privateid, kunne selskapet fortsette å kreve inn bompenger etter at gjelden er nedbetalt, men det har aldri vært aktuelt. I følge bomselskapets vedtekter skulle man be Vegvesenet overta tunnelen når man ble gjeldfri. Nå er det gjort, og svaret fra Vegvesenet ble positivt - under forutsetning av at sikkerhetsutstyret i tunnelen oppgraderes før overtakelsen. For å tilfredsstille kravet skal alt elektroteknisk utstyr skiftes ut. Dessuten skal havarinisjene utvides. Arbeidet blir gjennomført i regi av Vegvesenet.

Mens oppgraderingen pågår, blir tunnelen stengt og trafikken overført til riksveg 64. Stengingen er planlagt 15. februar neste år. 1. juli skal tunnelen igjen være klar for trafikk. Oppgraderingen blir finansiert med bompenger. Først når den er betalt overtar Vegvesenet, og Tussentunnelen får status som riksveg 64. Det er ventet at nedbetalingen vil ta ca. to og et halvt år. Taksten for å kjøre gjennom blir uforandret på 15 kroner for dem som ikke har rabatt.

Tunnelen er 2 750 meter lang, profilet er T 8. I 1991 passerte 942 985 kjøretøyer gjennom den. I 2008 hadde trafikken økt til 1 666 239 kjøretøyer. Det tilsvarer en ÅDT på 2 583 og 4 596 de to årene.