Stefan Haugseth tar med seg en norsk oppskrift for å løfte salget av Wonderwares produkter i Midtøsten og Nord-Afrika.
Stefan Haugseth tar med seg en norsk oppskrift for å løfte salget av Wonderwares produkter i Midtøsten og Nord-Afrika. (Bilde: Privat)

Tusen og én skatt

Stefan Haugseth vil at Wonderware skal ha den samme suksessen i Arabia som det de har hatt i Norge.

Optimistisk eventyrer

Som en Lawrence av Arabia rykker Stefan Haugseth ut for å bistå lokalt næringsliv i Midtøsten og Nord-Afrika.

I motsetning til mange nordmenn som reiser utenlands for å arbeide, brenner Stefan Haugseth den juridiske broen til arbeidsgiveren i Norge. Det bekymrer ham ikke. Han vet at både kollegaer og ledelsen ønsker ham velkommen tilbake.

I første omgang har han en toårs kontrakt med Precast i Dubai der han har ansvar for Wonderwares portefølje. Selskapets eier har ytret ønske om å ha nordmannen med på laget helt siden 2005. Omtrent samtidig kjøpte familien Haugseth seg en fritidsbolig i Kairo. Det er det ikke mange nordmenn som gjør.

- Det er bare egyptere i blokka, og få som behersker engelsk. Det gir en litt å bryne seg på, kommenterer Haugseth.

Interessen for lokal kultur og karrieremuligheter førte ham altså til den arabiske halvøy. Han forklarer at han har sommerfugler i magen, men på en god måte.

- Det henger kanskje sammen med at jeg alltid er optimistisk, sier Haugseth.

Nordmannen fikk i hvert fall en pangstart med tilslag på leveranse til et vannverk i bydelen ”New Cairo” i Kairo under en ferietur i vinter.

Sandvika/Dubai: Nordmannen er fersk regionssjef for Wonderware-porteføljen hos Dubai-baserte Precast. Haugseth flyttet nylig sydover til den arabiske halvøy, og har ansvar for omsetningen i Egypt, De Forente Arabiske Emirater, Jordan, Libya, Oman og Qatar.

Styrker modellen

Han forteller til Automatisering at han tenker seg en restrukturering av Wonderwares forretningsmodell hos Precast etter mønster av revolusjonen i Norge. Haugseth var fram til nylig ansvarlig for selskapets systemintegratorer her på berget.

Kort fortalt ble deres egen prosjektavdeling byttet ut til fordel for et stort nettverk av systemintegratorer.

- Vi har bygget opp et nettverk med 45 partnere som også fungerer som en forlengelse av våre salgsressurser, sier han.

Femdoblet omsetning

Haugseth har sammen med kollega Geir Nygård vært sentral i forandringsprosessen hos Wonderware i Norge.

- Vi hadde 14 ansatte og like mange millioner i omsetning for seks-syv år siden, forteller Haugseth.

I dag er omsetningen av software på nærmere 25 millioner kroner med en håndfull ansatte, altså har den rendyrkede forretningsmodellen femdoblet omsetningen per hode. Prosjektavdelingen hos Wonderware i Norge for lengst er borte, og det samme er konkurransen med egne kunder.

- Det gikk fra knurring til partnerskap, sier Haugseth.

Globalt nettverk

Nå håper han at erfaringene fra Norge kan gi Wonderware i Midtøsten og Nord-Afrika et skikkelig løft. Haugseth arbeider ikke direkte for Wonderwares eier, Invensys Operations Management, men tror allikevel at hans store nettverk vil være til god hjelp.

- Jeg kjenner alle i Wonderware, forklarer Haugseth.

 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå