IKT

Turbohandel på nettet

Odd R. Valmot
5. des. 2002 - 10:39

Deres kunder føler seg hjemme på nettet og synes denne handelsformen er den naturligste ting i verden. Spesielt når det dreier seg om noe så viktig som å skaffe seg ny PC, eller komponenter til den de har.

For elleve år siden startet den da 17 år gamle Eric Sandtrø selskapet Norek for å distribuere billige mus og musematter. Etter fire år ble butikken Komplett Data etablert for å selge til sluttbrukere i Sandefjord.

Året etter, da internett så vidt var begynt å røre på seg, ble nettbutikken Komplett.no åpnet, og fikk straks stor respons.

For fire år siden ble Norek og Komplett.no fusjonert i selskapet Norkom, som ble notert på Oslo børs. I fjor omsatte konsernet for 919 millioner kroner med 50 millioner kroner på bunnlinjen. Estimatet for inneværende år tyder på en omsetning på ca 1,4 milliarder kroner.

Kjøper direkte

Helt fra starten har Norkom hatt som mål å kjøpe komponenter direkte fra produsent uten mellomledd. I tillegg har de satset på å ha et svært bredt sortiment.

- De fleste av våre konkurrenter, både i Norge og i utlandet, har satset på en fancy nettbutikk. Vi er mer på linje med Rema, for vi satser først og fremst på lave priser. Men i motsetning til Rema har vi et meget bredt varespekter. Folk må ha et incitament til å handle på nett, og de må få en del av de besparelser vi oppnår, sier Stian M. Larsen i Norkom.

Lavprisprofilen har også gjort at komplett.no har holdt et lokk på markedsføringskostnadene, og bare en prosent av omsetningen avsettes til dette formålet.

- I vår kundekrets sprer det seg svært raskt hvor det er mulig å gjøre gode kjøp. Selv om de fleste ønsker seg ny PC en gang i året, er det ikke alle som har råd til det. En del av årsaken til nettbutikkens suksess har vært å tilby folk en enkel og rimelig måte å oppgradere PC-ene sine på.

De fleste som driver netthandel, har det som et supplement til fysiske butikker. Hos Komplett.no er det motsatt. I dag finnes det seks Komplett Data-butikker. De går godt, selv om kundene må betale mer enn om de kjøpte varene på nettet. - Noen foretrekker personlig betjening, og andre kan ikke vente til neste dag med å få varene, sier Larsen.

Eksport

Intet er som en solid posisjon i hjemmemarkedet for å satse i utlandet, og det er strategien til Norkom. Komplett har startet i Sverige, Storbritannia, Irland og Tyskland. De er allerede Skandinavias største nettbutikk i sitt slag, og en av de største i Europa.

- Det store lageret utenfor Sandefjord, den raske omløpshastigheten og direktekjøp fra produsent gir oss et fantastisk utgangspunkt for å konkurrere effektivt selv fra Norge, sier Larsen. Han mener at de nå kan konkurrere med hvem som helst i Europa.

Hele 96 prosent av kompletts over 200.000 aktive kunder er menn. - Ofte er det junior som spesifiserer produktene og far som betaler. Det er utrolig mye kompetanse i den yngre aldersgruppen om hvordan du oppgraderer eller bygger en PC.

Det er tre typiske grupper som besøker komplett på nettet. Det er de som vet hva de skal ha, de som trenger veiledning og de som bare surfer rundt for å orientere seg.

- Det er svært viktig for kundene at vi gir dem god produktinformasjon på nettet. Det bidrar til å lære opp kundene og gjør at de fatter riktige valg, samtidig som det reduserer antallet henvendelser vi ellers ville fått.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.