Vegdirektoratet er svært interessert i ideen, og ser nå på mulighetene for å bygge slike rundkjøringer også i Norge. I Nederland er det kun bygd slike versjoner de siste årene, og landet har nå over 100 turbo-rundkjøringer.
Begrepet gjelder rundkjøringer med tofelts innkjøringer. Effekten ligger i en tydeligere utforming av rundkjøringen, og krever god skilting og merking langs vegen i forkant. Biler som skal til høyre eller rett fram legger seg i høyre fil, mens de som skal rett fram eller til venstre, legger seg i venstre fil. Så langt er mye som i en ordinær rundkjøring, men forskjellen er denne: Mellom kjørebanene er det et lavt, overkjørbart fysisk skille, som leder trafikken på en bedre måte. Biler som skal til venstre legger seg innerst i rundkjøringen så fort de kommer inn i den, og ligger der inntil de ledes ut i riktig retning.
- Svært interessant. En lur måte å tenke på, og verdt å vurdere, sier overingeniør Torstein Ryeng i Vegdirektoratet.
(Les mer i siste utgave av Våre Veger.)