MANGLER: DAB-nettet har foreløpig altfor mangelfull dekning i tunnelene her i landet.

Tunnel-DAB med nødfunksjon

Telenoreide Norkring bygger ut

Norkring står som utbygger av det digitale kringkastingsnettet for radio, DAB. Selskapet tilbyr kapasitet til innholdsleverandører som har konsesjon. Utbyggingen av DAB skjer i samarbeid med innholdskonsesjonærene som pr. i dag er NRK og P4 Radio Hele Norge.Nettet har i dag en befolkningsdekning på over 80 prosent.

Samferdselsdepartementet jobber med en stortingsmelding om fremtidens radio. Et viktig spørsmål er hvor lenge FM-nettet skal få leve.

NRK og flere andre kringkastere har ikke lyst til å investere store beløp i vedlikehold av det gamle nettet samtidig som de skal parallellsende i DAB.





Beredskap

Når FM-slukkingen eventuelt kommer, får vi vite til høsten, men en ting må løses før DAB skal overta. NRK P1 er den offisielle beredskapskanalen og skal kunne mottas over alt. Til og med langt inne i biltunneler. Det er spesielt viktig å kunne formidle nødmeldinger i tunneler.

– Vi er ansvarlige for sikkerhet i veitunneler og det betyr at vi må formidle NRK P1 i alle tunneler som er mer en 500 meter lange. I dag har vi dekning i 20 norske tunneler, men vi må selvfølgelig ha samme dekning som vi har på NRK P1 før DAB kan overta, sier senioringeniør Dag Vidar Torget i Statens vegvesen.

TESTER NØDMELDINGER: Det nye systemert for å distribuere nødmeldinger til DAB-radioer inne i tunneler fungerer, konstaterer sjef for radiodistribusjon i NRK, Petter Hox (t.v.) og senioringeniør Dag Vidar Torget i Statens Vegvesen. orv





DAB-løsning

Hittil har det ikke vært noen teknologiløsning for DAB, men nå har koreanerne som er ledende på DAB presentert en løsning. Det er selskapet Gainit som har utviklet teknikken. Den testes nå i Norge i samarbeid med utbyggingsselskapet Paneda.

Ikke bare kan det nye systemet varsle om ulike situasjoner, men for dem som bruker T-DMB, bedre kjent som mini-tv, er det mulig å vise videobilder fra overvåkingskameraer og andre videokilder for å gi bilister og andre et bedre inntrykk av situasjonen.

– Med det systemet som er demonstrert nå ser vi at det er mulig å formidle nødmeldinger over DAB-radio i tunneler også, sier Torget.





Må fungere

– Vi er nødt til å ha radiodekning i tunneler med NRK P1 på FM, men her vil vi få en merverdi. Dette systemet vil kunne varsle på alle DAB-kanalene samtidig, uansett hvilken digital kanal folk hører på. Det betyr en økt sikkerhet i seg selv, sier sjef for radiodistribusjon i NRK, Petter Hox.





Ny boks

– Det at det har vært så vanskelig å få til dette på digitalradio skyldes måten radio blir kodet på. Alle kanalene i et såkalt ensemble er komprimert og kodet inn i en bitstrøm, og da må den dekodes og plukkes fra hverandre for å legge inn ny informasjon. Det får vi altså til med det nye systemet som vil kunne fungere fra en boks i tunnelåpningen eller fra en veisentral, sier Hox.