Tung, traust og tomotors

Toyotas kommersielle hybridbil Prius veier 1265 kilo kjøreklar og uten brukere. Den har en 53kW/72hk 1,5 liters bensinmotor med variabel ventilstyring, som på det meste gir motoren et dreiemoment på 115 Nm. I tillegg til denne lette aluminiumsmotoren basert på Atkinsons høykompresjonssyklus, har Prius en 33 kW permamentmagnetisert elektromotor. Det er stort sett denne som driver bilen når du kjører sakte og pent.

Elektromotoren får strøm fra en nikkel/metallhydrid batteripakke med 273 volt spenning, og den lagrer 6,5 amperetimer. Det er bare bensinmotoren som lader batteripakken; Prius lades ikke fra nettet.

Glidende overgang

Kraftoverføringen skjer via en trinnløst variabel, datastyrt girkasse. Den samme datamaskinen styrer også hvilke av kraftenhetene som til enhver tid skal drive bilen, hver for seg eller samlet, i tillegg til at den styrer bensinmotoren, passer på batteriets ladenivå, styrer alle tilleggssystem som klimaanlegg og så videre, og sørger for at elektromotoren blir startermotor og/eller generator når det trengs.

Det hele skjer i flere faser med glidende overgang: Først kjører du elektrisk pr. batterikraft. Om du drar på litt mer, starter bensinmotoren slik at generatoren gir elmotoren mer kraft. Med enda litt mer pådrag begynner systemet å skaffe seg direkte effekt også fra bensinmotoren. Med fullt pådrag får bensinmotoren full dose samtidig som elmotoren også tar strøm fra batteriet, og ikke lenger bare fra generatoren. Logisk sett klarer derfor ikke Prius full gass mer enn i en viss periode.

På den annen side lader Moder Jord batteriene når du triller nedover på den andre siden. Da arbeider elmotoren smart nok som generator.

Hva er poenget?

Sannsynligvis veier denne kraftpakken totalt omkring 150 kilo mer enn en enkel og grei aluminiums bensinmotor. En stor elektromotor er tung, stor batteripakke likeså. Men systemet har en unik fordel: Forbruket, og dermed utslippene, går ifølge tall fra Toyota ned med 40 prosent og ligger dermed betydelig lavere enn i en 1,6 liters Toyota Corolla med automatgir. Utslippene av skadegassene NOx, CO og HC synker med omkring 70 prosent.

Bare av denne grunn burde bilen fritas fra de hyperhøye, særnorske avgiftene. Slik den nå står og går, vil den koste deg rundt en kvart million kroner. Men da er den til gjengjeld velutstyrt.

I renskrapet versjon og med et karosseri av plast på nøye beregnet aluminiumramme, ville bilen kanskje veie 300 kilo mindre. Det er faktisk litt rart at Toyota ikke har lagt mer ressurser ned i karosseri og hjuloppheng, som i dagens Prius er temmelig trauste og tunge saker. Vi gjetter at Prius II vil være langt lettere og mer teknisk avansert når den kommer.