tu.no moderniserer nyhetsbrevet

Kommer heretter klokka 07.00 hver morgen.

tu.nos nyhetsbrev får nytt design, nytt utsendingstidspunkt og delvis nytt innhold.
tu.nos nyhetsbrev får nytt design, nytt utsendingstidspunkt og delvis nytt innhold. Bilde: Skjermdump
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
14. apr. 2016 - 10:37

Nyhetsbrevet som går ut kl 15.00 i dag, vil se ganske annerledes ut enn hva leserne er vant med.

Brevet er en test på vår nye mal.

Dette er endringene

Fra og med fredag er planen å ha det moderniserte nyhetsbrevet innarbeidet i redaksjonens daglige rutiner.

Som leser vil du merke følgende endringer:

  • Nyhetsbrevet kommer kun én gang om dagen - klokka 07.00, mandag til og med lørdag, med unntak av helligdager.
  • Nytt design er bedre tilpasset mobil lesning.
  • I tillegg til nyheter, vil hvert brev inneholde et varsel om hva vi kommer til å prioritere følgende døgn.
  • Tegneserien xkcd vil få sin daglige stripe i nyhetsbrevet - og bare her. Vi bruker den ikke på tu.no.

Bakgrunnen

Det er mindre enn halvannet år siden tu.no sist endret på nyhetsbrevene.

Den gangen innførte vi en frekvens på to daglige brev, og våre målinger viser at nyhetsbrevet som har gått ut på ettermiddagen blir nesten like mye lest som det tradisjonelle 11-brevet.

Men både lesermønster og kommunikasjonsmetoder endrer seg. I tiden framover kommer vi altså til å satse på ett daglig brev, samtidig som vi åpner flere kanaler for dem som ønsker hyppigere varsler. Pushvarsler i mobilapp og Bots for Messenger er eksempler på slike muligheter.

Ellers er det selvfølgelig mulig å følge hyppigere oppdateringer via Twitter, Facebook, LinkedIn og Instagram. Samt løpende nyheter i RSS og TU Live.

Nytt oppsett

Ny frekvens medfører at nyhetsbrevet vil bli redigert annerledes enn tidligere.

Vårt håp er at nyhetsbrevet skal bli en del av morgenrutinen for mange lesere - noe som kan gi dere en kjapp oversikt for eksempel mens dere er på vei til jobb.

Hvert brev vil starte med en opplisting av hva tu.no kommer til å dekke i løpet av dagen, slik at du som leser vet om det er grunn til å kikke innom.

Nyhetene vil være en blanding av ferske morgensaker og det beste innholdet vi har publisert siden forrige nyhetsbrev.

Bedre på mindre skjermer

De designmessige endringene har sin bakgrunn i at mobiltelefonen er blitt viktigste kanal for lesning av tu.nos nyhetsbrev. Vi har derfor forsøkt å optimalisere opplevelsen for lesning på mindre skjermer.

Vi håper endringene faller i smak! Spill gjerne inn dine synspunkter og forslag til forbedringer i kommentarfeltet under.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

PS: Det er også mulig å abonnere på et ukentlig nyhetsbrev. Det går ut hver fredag, og vil inneholde de seks toppsakene fra nyhetsbrevene i uka som gikk.

Her kan du melde deg på et av TUs nyhetsbrev.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.