Teknisk Ukeblad var det tredje mediet i Norge som lanserte eget nettsted, bare slått av Brønnøysund Avis og Dagbladet. Det skjedde 20. april 1995.
Den første utgaven var nærmest rent tekstbasert, og adressen var tekblad.no.
Etter knappe to års drift begynte Ingeniørforlaget, som Teknisk Ukeblad Media het den gang, å tenke mer strategisk, og i 1998 ble Jobbguiden.no lansert. Da kunne leserne også søke etter jobb via nettet.
Seksdoblet på fem år
TU.no-navnet dukket ikke opp før i 2002. Og da TU markerte tiårsjubileet i 2005, var det cirka 20.000 brukere som var innom hver uke.
– TU var tidlig med å lansere nettsted. Det var riktignok en enkel løsning med kun tekst. Men så var det også dårlig overføringskapasitet for 20 år siden. Det pep og knitret i trege modem over det ganske land. Det å være tidlig ute med produkter på internett var ingen sikker oppskrift på suksess. AltaVista, Infoseek, Pointcast og Netscape er noen av de mange eksemplene på det, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad Media, Jan Moberg.
– Selv om vi har vært til stede i 20 år, er det først de siste årene bruken av TU.no har tatt av. For fem år siden hadde vi cirka 40 000 unike brukere per uke. På en god uke nå har vi mer enn 250.000 unike brukere. Det er ingen tvil om hvor veien går videre. Det er den digitale virksomheten vår som er fremtiden – spesielt mobil og video, sier Moberg.
– Vi har bevisst investert i kompetanse og utvikling av vår digitale virksomhet, noe vi må fortsette med. Året da tu.no fyller 20 sammenfaller for øvrig også med det første året den digitale virksomheten i TU Media AS blir vår største inntektskilde. Den sterke digitale veksten gjør at vi må endre måten vi jobber på. Leserne er på kontinuerlig utkikk etter relevant og godt innhold. Ikke minst som følge av den voldsomme økningen i bruken av mobile enheter. Vi må være mye mer på ballen enn tidligere. Blant annet med nyheter om morgenen.
TU Live
Teknisk Ukeblads nettredaktør Svein-Erik Hole påpeker at vi nå står midt i den største omveltningen mediebransjen har sett på lenge: At mobil blir lesernes foretrukne kanal.
– Det betyr at vi kan nå leserne når som helst, men også at de i snitt bruker kortere tid per leserøkt. Av den grunn må vi bli flinkere til å treffe med riktig format mot riktig modus. Vi ønsker at lesere i en travel arbeidshverdag kjapt skal kunne oppdatere seg på de viktigste teknologinyhetene, i tillegg til å få ny innsikt og faglig påfyll gjennom dypere reportasjer.
– Dette er en av grunnene til at vi i kommende uke vil innføre TU Live. I denne nyhetssentralen vil vi fortløpende publisere kjappe fellesnyheter og småsaker for å gi et mer komplett nyhetsbilde enn tidligere. Denne endringen vil også hjelpe oss internt med å gjøre tydeligere prioriteringer, slik at våre journalister prioriterer å bruke sin tid på større og unike saker.
Leserne får mer plass
Hole fremhever også at de kompetente leserne er en av tu.nos største verdier.
– Deres kvalifiserte meninger i kommentarfeltet beriker og nyanserer TUs journalistikk. I tiden fremover vil vi gi leserne mer plass, blant annet er et nytt diskusjonsforum rett rundt hjørnet, og i fjor lanserte vi TUs bidragsyternettverk hvor utvalgte eksperter skriver om teknologi og innovasjon fra andre perspektiver enn våre egne journalister.
Hva synes du om tu.nos utvikling? Vi tar gjerne imot både ris og ros i kommentarfeltet.