Bruer

Trysfjordbrua på E39 mellom Kristiansand og Mandal er støpt sammen 

Et imponerende stykke ingeniørarbeid med ei fritt frambygg bru.

De to bruspennene møtes på midten etter å ha vokst 130 meter ut fra hvert sitt brutårn.
De to bruspennene møtes på midten etter å ha vokst 130 meter ut fra hvert sitt brutårn. Foto: Nye Veier
Av Thor Søndenaa
17. feb. 2022 - 18:51

Torsdag 17. februar kunne byggherre Nye Veier, hovedentreprenør AF Gruppen og
brubygger Kruse Smith glede seg over at de to delene av den store Trysfjordbrua på E39
mellom Kristiansand og Mandal ble støpt sammen.

Prosjekteringen er utført av Norconsult.

Betongbilene til støping av brufundamenter og -søyler fraktes ut i vika på en lekter.
Les også:

Her blir Norges lengste jernbanebru til


Nest størst på seilingshøyde

Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker
E39 fra Kristiansand til Mandal.

Den er en fritt frambygg bru som er blitt støpt i likevekt ut fra de to søylene. Med en lengde på 537 meter og maksimal høyde på 64 meter ruver den i terrenget og blir Norges nest største på seilingshøyde etter Askøybrua.


Støpte søylene på 20 dager

  Foto:  
  Foto:  

- Konstruksjonen bæres oppe av to solide søyler som ble reist i løpet av 20 dager ved hjelp av døgnkontinuerlig glidestøp. Samme metode ble brukt da man bygget Condeep- betongplattformene som står ute i Norskehavet i dag. Ettersom man kunne smalne inn tårnene på midten uten å gå på akkord med styrken, kunne man også spare betong og dermed bidra positivt til miljøregnskapet, heter det på Leca.no.

Byggemetoden fungerer for inntil 300 m lange spenn, så dette er helt i grenseland for hva
som er mulig å bygge av betongbruer etter fritt frambygg metoden.

Med en lengde på 537 meter og maksimal høyde på 64 meter blir dette Norges nest største bru på seilingshøyde etter Askøybrua. Foto:  Nye Veier
Med en lengde på 537 meter og maksimal høyde på 64 meter blir dette Norges nest største bru på seilingshøyde etter Askøybrua. Foto:  Nye Veier


Ble først bygget opp i BIM

– Det spesielle er at de lange betongspennene blir elastiske. På grunn av tyngden siger de
gradvis nedover mot midten før vi kan koble dem sammen. Ettersom den vestre brubanen blir ferdig først, innebærer det at vi må planlegge i fire dimensjoner der tiden også er en faktor, sa prosjektleder Asbjørn Stålesen i Kruse Smith tidligere.

- Når de to bruspennene møtes på midten etter å ha vokst 130 meter ut fra hvert sitt brotårn, skjer det med under 40 millimeters margin på tross av at brua er bygget helt uten arbeidstegninger på papir. 

– Den er bygget to ganger. Først i en digital tredimensjonal modell (BIM) før vi gikk i gang
med selve arbeidene i slutten av 2018, sa Stålesen videre.

Trysfjordbrua er blant de største konstruksjonene som realiseres i forbindelse med Nye Veiers utbygging av ny, trafikksikker E39 mellom Kristiansand vest og Mandal øst.

Arbeidslag fra byggherre Nye Veier, hovedentreprenør AF Gruppen og brubygger Kruse Smith kunne feire begivenheten i dag. Foto:   Nye Veier
Arbeidslag fra byggherre Nye Veier, hovedentreprenør AF Gruppen og brubygger Kruse Smith kunne feire begivenheten i dag. Foto:   Nye Veier
Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.