Samferdsel

Tryggest å kjøre bil i Norge

Norge topper listen over de tryggeste landene å kjøre bil i Europa. Sverige havner på andreplass.

– Resultatene er ikke tilfeldige; de er et resultat av klare mål, grundig gjennomføring og nasjonal ambisjon, sier Antonio Avenoso fra ETSC om Norges trafikksikkerhet.
– Resultatene er ikke tilfeldige; de er et resultat av klare mål, grundig gjennomføring og nasjonal ambisjon, sier Antonio Avenoso fra ETSC om Norges trafikksikkerhet. Erik Johansen
28. juli 2025 - 13:34

– Det finnes ingen naturgitte forutsetninger for at Norge skulle være det tryggeste landet for å kjøre bil i Europa. Vi har ikke hatt bedre veier eller værforhold enn andre land, sier administrerende direktør Bjørne Grimsrud i Transportøkonomisk Institutt. 

Likevel har undersøkelsen til European Transport Safety Council funnet at Norge er det tryggeste landet å kjøre bil i Europa. 

Gjennomsnittet er 45 dødsfall i trafikken per million innbyggere i Europa i fjor. Norge hadde kun 89 dødsfall i trafikken, noe som utgjør 16 dødsfall per million innbyggere. 

– Norge fortsetter å vise hva som er mulig når et land forplikter seg til trafikksikkerhet på alle nivåer – fra statlig strategi til lokal planlegging, sier Antonio Avenoso fra ETSC i en pressemelding

Sverige er det nest tryggeste landet, med 20 dødsfall per million innbyggere. 

– Suksesshistorie

– Vi kan ikke se at vi har hatt noen fortrinn til å være best på trafikksikkerhet i Europa, men vi har holdt på med systematisk arbeid med alle viktige aktører siden 70-tallet, sier Grimsrud. 

Han forteller at det gode samarbeidet mellom Statens vegvesen, Trygg Trafikk, fylkeskommuner, TØI og andre aktører har gjort at veiene i Norge har bare blitt tryggere med tiden. 

– Det er den gode oppskriften, kunnskapsbasert og forskningsbasert utforming i alle ledd og involvering av alle ansvarlige parter. Det er en suksesshistorie, sier Grimsrud. 

Farligst i Serbia

20.017 mennesker døde i trafikkulykker i EU i fjor.

ETSC mener at tallet er for høyt.  

EUs mål er å halvere antall dødelige trafikkulykker fra 2019 innen 2030. For å oppnå målet, må 6,1 prosent dødelige-trafikkulykker reduseres hvert år.

Fra 2023 til 2024 ble antall dødsfall redusert med kun 2 prosent. Siden 2019 har dødsfallene i EU falt med 12 prosent. 

Landet som har hatt størst reduksjon siden 2019, er Litauen, med 35 prosent nedgang i dødsfall i trafikken. Belgia, Polen og Slovenia har også redusert dødsfallene med over 25 prosent. 

På den andre siden har antall dødsfall i trafikken økt med 34 prosent i Sveits, mens økningen i Estland har vært på 33 prosent.

Det farligste landet å kjøre bil i Europa er Serbia, og det nest farligste er Romania. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 
Om EU går med på gjensidig anerkjennelse av USAs kjøretøystandarder, kan det åpnes for at amerikanske bilmerker kan selge sine kjøretøy i Europa uten å måtte gjøre tilpasninger. Bildet viser den elektriske pickupen Hummer EV.
Les også:

Frykter amerikanske tilstander skal senke europeisk bilsikkerhet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.