INDUSTRI

Truer skipsverft med miljø-mulkt

SFT-AKSJON: Brevik Construction AS er et av verftene som ble kontrollert av SFT i fjor høst.
SFT-AKSJON: Brevik Construction AS er et av verftene som ble kontrollert av SFT i fjor høst. Bilde: Aker Yards
Jannicke Nilsen
26. feb. 2007 - 09:30

- Verftsindustrien må ta forurensingsfaren mer alvorlig. Vi vil ikke akseptere at denne bransjen fortsatt forurenser fjorder og havner, sier SFT-direktør Ellen Hambro.

Ingen bedring

I perioden 2002 til 2005 kjørte SFT et tilsynsprosjekt mot rundt 100 verft for å bygge opp kompetanse blant annet om håndtering av miljøgifter og miljøtilstanden generelt i bransjen.

Omtrent alle verftene hadde brudd på regelverket. Til nå er i underkant av 170 verft kontrollert, enkelte flere ganger, men det er fortsatt lite bedring å spore.

I høst kjørte SFT og Fylkesmennene en tilsynsaksjon i alle kystfylkene, og resultatet var nedslående. Av 84 kontrollerte verft har 80 verft ett eller flere brudd på regelverket.

Verftene får en viss tid til å utbedre påleggene, før Fylkesmennene og SFT bestemmer seg for om de skal ilegge tvangsmulkt.

Spyles rett på sjøen

Det er en rekke gjengangere blant regelbruddene:

Spylevann fra rengjøring av skroget på gamle skip spyles rett på sjøen. Partiklene fra skrogvasken kan inneholde skadelige miljøgifter som nå er faset ut, som TBT, PCB og tungmetaller.

Verftene må sørge for at spylevann fra feks vasking av gamle skip blir analysert og renset for miljøgifter. I praksis betyr det at partikler fra hvert enkelt prosjekt, det vil si skip, må analyseres. Partikler fra vannet må samles opp og oppbevares og kastes som miljøfarlig avfall. Dette skjer i svært liten grad.

Mange verft bytter heller ikke ut miljøskadelige og farlige stoffer med nye og mer miljøvennlige produkter. Mange har også svært dårlig internkontroll for å ivareta det ytre miljøet.

Noen få klarer det

- Mange verft sier det er vanskelig og krevende å følge regelverket, men det finnes eksisterende teknologi og vi har eksempler på verft som får det til, sier sjefsingeniør Håkon Oen i SFT.

Han påpeker at verftbransjen er i endring. Mens noen verft jobber med eldre båter, og dermed må håndtere mer skadelige miljøgifter, holder andre i bransjen på med nybygg og arbeider inne i tørrdokk hvor det er lettere å rydde opp etter seg.

- Men selv de som jobber på land i haller slurver ofte med farlig avfall, sier Oen.

Nye forskrifter

SFT vil sammen med Fylkesmennene fortsette å kontrollere verftsbransjen i 2007 og varsler sterkere reaksjoner framover.

Miljøforvaltningen jobber nå med forskrifter som vil skjerpe regelverket for bransjen.

En forskrift, som blant annet vil inneholde konkrete krav til hvordan bransjen skal håndtere materiale fjernet fra undervannskrog, blir sendt på høring, trolig over sommeren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.