Tror RFID virkelig tar av i 2015

Joachim Seehusen
16. feb. 2015 - 07:00

2015 blir året da identifikasjonsløsninger virkelig tar av. Det er svaret som umiddelbart kommer når vi spør Jacob Borchsenius og Agnar Sæland, henholdsvis daglig leder og salgssjef hos Pepperl+Fuchs om hva de venter av det kommende året.

– Det er et virkelig booming marked, sier Borchsenius.

Næringsmiddelindustrien

Han har en rekke eksempler som underbygger spådommen. Snart får hvert eneste boreelement som brukes offshore sin egen ID. Statoil forlanger allerede at alle containere skal ha egen ID-merking. Hos Pepperl+Fuchs kaster de også sine øyne på næringsmiddelindustrien.

– Matsikkerhet er et interessant marked som vi vil satse på, sier Borchsenius.

Han viser til at sporbarhet er et viktig kriterium for matsikkerhet og at dagens RFID-systemer åpner for sporing hele veien. Det starter med bonden som har produsert råvaren til det ferdige produktet ligger i kjøledisken i kjøpesentre landet rundt.

Les: "Fast track" gir bedre matvarer

– Vi er mest opptatt av industrisektoren, og fôrfabrikker er viktige for oss.

Borchsenius legger til at det jo er helt grunnleggende i all automatisering at ting skal kjennes igjen. Derfor vil bruken av RFID øke både i industri og i handel.

Agnar Sæland mener de to viktigste områdene for bruk av RFID er logistikk og automatisering.

– For Pepperl+Fuchs var RFID-systemer til BMW det første gjennombruddet. Vi har som mål å være en av de største på dette markedet i Norge, sier Sæland.

Les om: Automatisert merking til Nammo

Vil ha norsk Industrie 4.0

Sæland tror også at i løpet av 2015 vil Industrie 4.0 begynne å spille en rolle også i Norge. Han har merket seg initiativet fra Sverre Narvesen og Sintef Manufacturing. Det er behov for en norsk variant av programmet for å sikre fremtidens industri.

– Det var et meget godt initiativ. I Tyskland har de en stor og mektig bilindustri som går foran. Hvis bilindustrien i Tyskland kommer med føringer er du borte hvis du ikke følger med. Dette mangler i Norge og derfor er det svært viktig å få politikere og også hvermannsen til å forstå at det skjer mye i norsk industri.

Både Sæland og Borchsenius peker på at spesielt fordi Norge mangler en slik pådriver som bilindustrien er i Tyskland, er det viktig å få myndighetene på banen med en klar strategi for utviklingen av norsk indstri.

– Vi har en tradisjon for å fokusere på forskjellene, men i de fleste industrielle prosesser er det mange fellestrekk og mye som er likt. Vi må finne et minste felles multiplum, og så fokusere på det. Jeg tror at de næringsklyngene som eksisterer i dag kan danne grunnlaget for en norsk versjon av Industrie 4.0, sier Sæland.

Til tross for at støtten til Narvesen, og at Pepperl+Fuchs ser et behov for en klar politisk strategi for fremtidig industri i Norge, hever Sæland en advarende pekefinger mot deler av norsk industri.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det må en mentalitetsendring til. Vi ser at mange som kjøper automatiseringsutstyr ikke utnytter stort mer enn halve kapasiteten til det de har fått installert.

Les om: Madshus først i verden med RFID-ski

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.