Halvparten av norske toppledere mener at deres egen bedrift er lite innovativ.
Men det betyr ikke at næringslivet mangler evne til nyskaping.
It-tinget
Det kommer frem i en fersk undersøkelse som Ergogroup la frem på It-tinget i Tønsberg onsdag.
TNS har intervjuet 1000 toppledere, mellomledere og vanlig ansatte. Her kommer det samtidig frem
Motsetning
Samtidig som topplederne ser mørkt på egen innovasjonskraft, er de av den oppfatning at nyskapingen faktisk skjer i næringslivet.
Den foregår bare i andre virksomheter enn sin egen.
Årsaken til dette motsetningsforholdet kan finnes i selskapet som bestilte undersøkelsen:
Mangler struktur
- Vi har innovative medarbeiderne, men har ikke hatt en struktur for å ta vare på den, sier administrerende direktør Terje Mjøs hos Ergogroup.
Det fører til at gode ideer skyves til side av travle sjefer som ikke bruker tid på å undersøke om ny teknologi kan gi bedriften konkurransefortrinn.
Egen portal
Ergogroup tok konsekvensen av denne situasjonen og satte av ressurser og mennesker til å sjekke ut potensielt gode ideer. Rent praktisk handler det om en egen innovasjonsportal der ansatte kan presntere sine forslag.
- Så langt har det gitt 160 utkast, og tre av dem har ført til konkrete tjenester, sier Mjøs.
En av dem er mobilapplikasjonen Infotorg for Iphone, for oppslag i offentlige registre.
Olje er best
Oljebransjen oppfattes som absolutt mest innovative her i landet. 72 prosent av deltakerne peker på den sektoren.
It-bransjen havner på plass nummer to, med 28 prosent, viser TNS-undersøkelsen.