Brå bru er lokalisert ca 8 km fra Klett og 14 km fra Flakk fergekai, langs Fv707 i Trondheim kommune. Dagens bru ble bygd i 1933, og er en stålbjelkebru med betongdekke i tre spenn og ca 1,5 kjørefelt, og en total lengde på 53,1 m.
Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå
Tilstanden er kritisk
Bæreevnen til Brå bru har i flere år vært vurdert som kritisk (alvorlighetsgrad: høy) på grunn av korrosjon og riss i betongkonstruksjonen. Brua er smal (føringsbredde 4,5 m), ligger mellom to skarpe kurver, og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.
Det ble utført inspeksjoner i 2006, 2007 og i 2012 som alle avdekket og stadfestet betydelige skader med høy skadegrad på blant annet slitelag, landkar, rekkverk, pilarer og hovedbjelker. Det ble utført mindre reparasjoner av brudekket i 2016, men tilstanden på brua er fortsatt kritisk.
Nybrua blir 12 meter bred
Prosjektet som nå lyses ut består av byggingen av nye Bråbrua, en tre-spenns spennarmert betongbjelkebru på 72 m, samt riving og fjerning av dagens Brå bru.
Brua skal få to kjørefelt og egen gang- og sykkelvei, slik at bruas totale bredde blir 12 meter. I tillegg til brua skal det bygges ca 210 m ny fylkesvei for å koble dagens fylkesvei til den nye brua.
I tilknytning til veien skal det etableres en landbruksavkjørsel, og gjennomføres mindre tilpasninger til eksisterende avkjørsler. Arbeidene skal foregå over en dyp ravinedal med bratte sider, og anleggsområdet ligger i dels skrånende jordbruksterreng.
Byggherre er Trøndelag fylkeskommune, som skal ha en tilbudskonferanse om prosjektet 28. februar. Tilbudsfrist er satt til 27. mars.
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda