Trondheim: Brua er bygget i 1933 og for lengst moden for utskifting

Endelig kommer byggingen av ny Brå bru på fv 707 i Trondheim kommune ut på anbud.

Dagens bru har 1,5 kjørefelts bredde
Dagens bru har 1,5 kjørefelts bredde Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. feb. 2023 - 14:31

Brå bru er lokalisert ca 8 km fra Klett og 14 km fra Flakk fergekai, langs Fv707 i Trondheim kommune. Dagens bru ble bygd i 1933, og er en stålbjelkebru med betongdekke i tre spenn og ca 1,5 kjørefelt, og en total lengde på 53,1 m.  

Denne skissen viser nordre alternativ, og hvordan den nye Mjøsbrua kan se ut.
Les også

Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå

Tilstanden er kritisk

Bæreevnen til Brå bru har i flere år vært vurdert som kritisk (alvorlighetsgrad: høy) på grunn av korrosjon og riss i betongkonstruksjonen. Brua er smal (føringsbredde 4,5 m), ligger mellom to skarpe kurver, og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.

Det ble utført inspeksjoner i 2006, 2007 og i 2012 som alle avdekket og stadfestet betydelige skader med høy skadegrad på blant annet slitelag, landkar, rekkverk, pilarer og hovedbjelker. Det ble utført mindre reparasjoner av brudekket i 2016, men tilstanden på brua er fortsatt kritisk.

Nybrua blir 12 meter bred

Prosjektet som nå lyses ut består av byggingen av nye Bråbrua, en tre-spenns spennarmert betongbjelkebru på 72 m, samt riving og fjerning av dagens Brå bru. 

Brua skal få to kjørefelt og egen gang- og sykkelvei, slik at bruas totale bredde blir 12 meter.  I tillegg til brua skal det bygges ca 210 m ny fylkesvei for å koble dagens fylkesvei til den nye brua.

I tilknytning til veien skal det etableres en landbruksavkjørsel, og gjennomføres mindre tilpasninger til eksisterende avkjørsler. Arbeidene skal foregå over en dyp ravinedal med bratte sider, og anleggsområdet ligger i dels skrånende jordbruksterreng.  

Byggherre er Trøndelag fylkeskommune, som skal ha en tilbudskonferanse om prosjektet 28. februar. Tilbudsfrist er satt til 27. mars.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.