TRØBBEL: En økning i mineraloljeavgiften skaper vanskeligheter for Kronos Titan i Fredrikstad. (Bilde: Kronos Titan)
FRYKTER KONSEKVENSENE: ¿ Dette er en alvorlig situasjon, sier administrerende direktør Per Thoen. Han vil imidlertid ikke utdype hvor store konsekvensene for bedriften i Norge kan bli. (Bilde: Kronos Titan)

Trøbbel for Kronos Titan

  • Industri

Administrerende direktør Per Thoen refser myndighetene for ikke å ha samme grunnavgift på mineralolje som energikilde i de forskjellige næringene i industrien.

– Det er urimelig at næringer som silde- og fiskemelbedrifter ikke har noen grunnavgift i det hele tatt, og at treforedlingsindustrien for eksempel har 12 øre per liter i avgift. Vi får etter all sannsynlighet 84,5 øre per liter i avgift fra nyttår, sier Thoen.

Han har vanskelig for å akseptere hvorfor avgiftene differensieres på denne måten.

– Det er uforståelig. Avgiftsnivået for vår industri burde ha vært på linje med nivået i treforedlingsindustrien. Der hører vi også hjemme. Jeg begriper ikke at avgiften vi må betale skal øke fra 42,9 øre til 84,5 øre fra nyttår, sier Thoen.



17 000 tonn

Kronos Titan bruker 17 000 tonn mineralolje som brensel årlig. Med avgiftsøkningen vil de totale energikostnadene bli 63 millioner kroner i året, mot 56 millioner inneværende år. Dette representerer 12 prosent av de totale produksjonskostnadene. Energiforbruket er 300 GWh.

– Vi er en av de få store mineraloljeforbrukerne i industrien som vil få full grunnavgift på 84,5 øre per liter. Dette svekker konkurranseevnen vår og vil bidra til økt underskudd. Et svakt marked og en sterk norsk krone er en dårlig kombinasjon når man eksporterer 90 prosent av produktene, sier Thoen om bedriften som allerede sliter.



Ikke LNG

I Østfold er ikke LNG som energikilde mulig. Derfor er mineralolje eneste løsning som brennstoff for Kronos Titan.

– Vi har ikke LNG i store nok mengder på grunn av manglende logistikk og lagerløsninger. For å få til dette må vi ha en robust forsyningskjede som kan levere LNG til en konkurransedyktig pris. Vi har jobbet i mange år for å få LNG til Østfold gjennom Østfold Gassforum og gjennom direkte kontakt med gassleverandører. Men til nå har dette strandet på grunn av en manglende robust leveringstjeneste, sier Thoen.

Han frykter for konsekvensene dersom ikke noe blir gjort med avgiftsnivået på mineralolje.

– Dette er en alvorlig situasjon. En så stor forskjellsbehandling av næringer skaper store problemer, sier Per Thoen.



Svært uheldig

Sindre Finnes ved industripolitisk avdeling i organisasjonen Norsk Industri, frykter for Kronos Titans eksistens i Norge.

– Det er svært uheldig med ulike rammebetingelser for bedrifter som har gått inn i kvotehandel med klimagasser. At ikke Stortinget har gjort om på regjeringens vedtak om økning i mineraloljeavgiften for slik industri, er både overraskende og oppsiktsvekkende. Dette kan føre til at Kronos Titan må vurdere sin produksjon i Norge, sier Sindre Finnes.

Teknisk Ukeblad lyktes ikke med å få en kommentar fra Næringsdepartementet om saken.