Age Of Conan. (Bilde: FunCom)
Skjermbilde fra det kommende spillet "Age of Conan" fra Funcom. (Bilde: Funcom)
(Bilde: Privat)

Trøbbel for Conan

  • IT

Funcoms storsatsing Age of Conan har nå vært i handelen i snart to måneder, og selskapet rapporterer at de har solgt over 700 000 kopier av spillet.

Alt er likevel ikke rosenrødt for Funcom, som tidligere har stått bak velrenommerte titler som Den lengste reisen og Anarchy Online.

Les også: Norsk spillvold klar for verden

Masse feil

Spillet er nemlig plaget av en rekke stygge programmeringsfeil og grafiske problemer. Dårlig ytelse, manglende\mangelfulle oppdrag, usynlige vegger og spillere som faller gjennom verdenen er bare noen få eksempler på ting som gir Age of Conan-spillerne grå hår. Og for mange er tålmodighetsgrensen nådd.



– Det virker rett og slett som om deler av spillet mangler. Til å begynne med er starten mye mer polert enn hva resten av spillet er. De første 20 nivåene har for eksempel stemmeskuespillere på alle oppdragene, mens det ikke er tilfelle på noen av oppdragene etter det. Det er litt vanskelig å skjønne hva som er poenget med å introdusere et nivå i starten, og så redusere nivået utover. Da er jo folk nødt til å bli skuffet, sier Alexander Somma (26).

Vil ikke spille

Han har i flere år spilt verdensledende World of Warcraft, og gledet seg til å ta fatt på et nytt massivt onlinespill.



– Poenget med et slikt spill er jo at det skal bli bedre og bedre jo mer du spiller, men her er ikke det tilfelle. Jo lenger du kommer, jo mer forringet blir opplevelsen. Jeg har jo lyst til å ville spille lenger, men har rett og slett ikke det, sier Somma.

Failcom

Han understreker at det er vanlig å gi slike store onlinespill en periode til feilretting og innkjøring, men at det nå er gått snart to måneder, og at mange føler at Funcom har lurt dem.



På det offisielle forumet har sågar enkelte døpt om Funcom til ”Failcom,” og diskusjonen går heftig om innhold som mangler og andre ting som irriterer spillerne. Aksjekursen har også rast, fra toppnoteringen på over 50 kroner ved lanseringen til Age of Conan i mai, til rundt 26 kroner i dag, ifølge E24.no

– Funcom jobber kontinuerlig med å forbedre spillet. Vi reparerer feil, vi legger til nytt innhold og vi gjør spillet generelt bedre. Vi har fått veldig god tilbakemelding på dette, både fra forbrukere og journalister som spiller. At folk går på forumet for å utrykke sine meninger er ikke overraskende -- med et spill på denne størrelsen med så mange spillere, er det helt naturlig at det vil være dem som går dit for å be om endringer og forbedringer. Slik er det for alle massive onlinespill, og det er egentlig denne sjangerens absolutte styrke. Vi samarbeider hele tiden med brukerne våre, sier produktsjef Erling Ellingsen i Funcom.



Utsatt lenge

Age of Conan hadde opprinnelig utgivelsesdato mellom mars og mai 2007. Det ble så utsatt til oktober, før man spikret datoen til 25. mars 2008.

Heller ikke da klarte Funcom å levere, og utsatte med nye åtte uker, til 20. mai.



– Dere utsatte mange ganger. Noen vil likevel hevde at dere ga ut spillet for tidlig. Hva vil du si til det?



– Å utvikle et massivt onlinespill er en omfattende prosess og vi kunne helt sikkert lagt ned enda flere år med utvikling for å gjøre det enda bedre. Slik er det for alle spill -- spesielt massive onlinespill -- og til syvende og sist handler det om å være fornøyd nok til å gi det ut. Det vil alltid være dem som sier spillet skulle hatt lengre produksjonstid, samtidig som det er mange som sier det er ferdig. Ser du på samtlige massive onlinespill på markedet vil du se at de stadig forbedrer spillet og legger til nytt innhold, selv om det har gått flere år siden lansering, sier Ellingsen.

Søker folk

Og det koster penger å drifte servere og betale utviklere. En kjapp titt på stilling ledig-listen til Funcom avslører at selskapet søker nærmere 20 animatører, utviklere, designere og testere bare til Age of Conan, i tillegg til mange også for selskapets neste spillsatsing, ”The Secret World”.

– At Funcom vokser er i henhold til planen. At det søkes om bemanning på Age of Conan prosjektet er primært som følge av intern rotasjon mellom prosjektene da selskapet har ytterligere tre MMO-prosjekter under utvikling. Det er også klart at Age of Conans vesentlige suksess har ført til at vi har måttet utvide enkelte avdelinger, slik som kundeservice, sier Ellingsen.

Halvparten borte?

Og om ikke spillerne trives, risikerer Funcom å miste abonnementsinntektene de får inn. Hver spiller betaler nemlig rundt 15 euro i måneden for å spille Age of Conan, og en titt på statistikken til spilltjenesteselskapet Xfire viser at deres medlemmer 7. juni la ned over 64 000 timer i Hyboria.

En måned senere var dette tallet sunket til under 30 000 timer, noe som kan tyde på at mange ikke syntes det var verdt å betale for abonnementet utover den måneden som følger gratis med spillet.

– Å kommentere sammenhengen mellom antall brukere av Xfire og Age of Conan ville være ren spekulasjon fra vår side. På generelt grunnlag er det imidlertid riktig at MMO-spill som regel har høyere bruksfrekvens i lanseringsukene enn senere, i likhet med andre underholdningsprodukter som for eksempel kinofilmer, parerer Ellingsen.

BILDESERIE: Kjendiser på tidenes spillfest

Klarer ikke levere

Mange hadde også ventet på en stor oppdatering som skulle komme i slutten av juni, hvor Funcom hadde lovet å fikse både ytelsesproblemer og PvP (spiller mot spiller)-systemet, som mange har etterlyst. Oppdateringen kom ikke før i går (torsdag 10. juli), og leverte svært få store endringer.



– Selv om utviklerne sier at de ikke vil lage en World of Warcraft-killer, må man til sist sammenlikne Age of Conan med World of Warcraft. Og da kommer Conan til kort, sier Somma.

Erling Ellingsen forklarer at PvP-oppdateringen er på vei.

– Vi ønsker å gjøre enda større forbedringer og vi ønsker å gå noen ekstra runder med testing. Dette systemet, såkalt PvP, er en såpass essensiell del av Age of Conan at vi ønsker å ha det så finpusset som mulig før vi legger det ut. Vi har stor tro på denne oppdateringen, og tror det vil gjøre spillet vesentlig mer spennende. Vi har også fått svært god respons fra spillerne på dette, og derfor er det nok mange utålmodige sjeler der ute som venter spent på dette, sier han.

Somma er likevel skeptisk.

– Når et par i venneflokken forlater Age of Conan blir opplevelsen også dårligere for resten av vennegjengen. Vi kommer nok alle til å avbryte abonnementet innen månedsskiftet, sier han.

Les også: Utsetter «Age of Conan» igjen

Funcom har åpnet "The Secret World."