TRETTEN BRU

Tretten bru: Havarikommisjonen kritiserer at Vegvesenet ikke fulgte opp bekymring – skal granskes

Havarikommisjonen er kritisk til at Vegvesenet ikke fulgte opp en rapport om Tretten bru i 2016. Vegvesenet lover å granske saken.

Tretten bru som går over Gudbrandsdalslågen i Gudbrandsdalen kollapset i elva og over E6 med en lastebil og en personbil på i august i fjor.
Tretten bru som går over Gudbrandsdalslågen i Gudbrandsdalen kollapset i elva og over E6 med en lastebil og en personbil på i august i fjor. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
NTB
15. aug. 2023 - 09:39

Havarikommisjonen har kommet med sin første rapport om kollapsen på Tretten bru.

Tretten bru kollapset for ett år siden. I 2016 advarte Vegvesenet mot at brua ikke hadde god nok bæreevne. Det ble ikke fulgt opp. Det kritiserer Havarikommisjonen i rapporten som kom tirsdag.

– SHK er kritisk til at Statens vegvesen ikke fulgte opp dette i tilstrekkelig grad da ingen tiltak eller restriksjoner ble iverksatt, heter det i Havarikommisjonens rapport.

Dronebilde av Tretten bru over Lågen i Gudbrandsdalen etter at den kollapset. <i>Foto:  Stian Lysberg Solum/NTB</i>
Dronebilde av Tretten bru over Lågen i Gudbrandsdalen etter at den kollapset. Foto:  Stian Lysberg Solum/NTB

Vegvesenet lover å ta tak i dette.

– Dette er en grundig, god og viktig rapport. Vi stiller oss bak vurderinger og anbefalinger. Når vi nå sitter med fasiten for hvorfor Tretten bru kollapset, så må vi beklage at dette skjedde og sørge for at dette aldri skjer igjen, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

– At brua kollapset, er fullstendig uakseptabelt. Det samme gjelder at anbefalingene om forsterkning fra 2016 ikke ble fulgt opp. Hvordan det kunne skje må vi til bunns i og lære av. Vi støtter derfor fullt ut beslutningen om å gå videre med undersøkelser.

Tretten bru kollapset plutselig tidlig om morgenen 15. august i fjor. En lastebil og en personbil var på brua da det skjedde, men ingen ble fysisk skadd.

Rapporten, som er den første av to rapporter som skal legges fram i forbindelse med granskningen, finner blant annet at Tretten bru trolig kollapset som følge av utmatting, altså at den hadde vært utsatt for svekkelse over tid.

Den finner også at brua var prosjektert etter den tidligere norske standarden, som ikke hadde retningslinjer for kontroll mot blokkutrivning som bruddform. Blokkutrvivning vil si at treverket ryker akkurat der treverket er festet til metallet.

Seks år før kollapsen varslet Vegvesenet om store svakheter ved konstruksjonen, men ingenting ble gjort. Rapporten finner at brua ikke ble fulgt opp i tilstrekkelig grad av Statens vegvesen i 2016 da brua ikke ble forsterket, og ingen andre tiltak eller restriksjoner ble iverksatt.

30. juni i år åpnet en midlertidig ny bru for bilister. Brukollapsen er anslått å koste minst 300 millioner kroner.

I august kom det fram at Vegdirektoratet ble varslet av Vegvesenet om funn av store svakheter ved Tretten bru seks år før den kollapset, meldte Aftenposten. Ifølge brevet hadde brua i teorien en bæreevne som gjorde at den ikke kunne holde oppe stort mer enn sin egen vekt.

– Konklusjonen er både etterlengtet og som forventet. Treverket og vårt limtre er frikjent. Det er ikke funnet noe feil med våre leveranser til Tretten bru, sier Rune Abrahamsen, adm. dir. i Moelven Limtre i en pressemelding. 

Politiet på stedet under rivingen av Tretten bru 19. august 2022.
Les også

Regjeringen vil ta regningen for brukollapsen på Tretten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.