DATATELE

Trendene som vil endre din hverdag

VILLIG TIL ENDRING: - Teknologien har kommet til et stadium hvor det egentlig ikke dreier seg om teknologi lengre. Nå handler det om fantasi og vår evne til å tilpasse oss til den nye virkeligheten, sier CSC-direktør Per Kristian Nauste.
VILLIG TIL ENDRING: - Teknologien har kommet til et stadium hvor det egentlig ikke dreier seg om teknologi lengre. Nå handler det om fantasi og vår evne til å tilpasse oss til den nye virkeligheten, sier CSC-direktør Per Kristian Nauste. Bilde: Trond Heggelund
Trond Heggelund
30. nov. 2006 - 13:08

Teknisk Ukeblad har sammen med Computer Science Corporation ( CSC) sett inn i krystallkula for å finne ut hvordan det nye IT-året kommer til å bli.

Nettverket avgjør

Bakgrunnen for dette er at CSC har kommet med en omfattende rapport om globale IT-trender. Rapporten fokuserer på nettverk og identifiserer åtte trender som vil endre måten du jobber og lever på.

Rapporten utforsker hvordan bedrifter og individer vil opptre i en nettverksbasert verden, kjennetegnet blant annet ved IP-bedrifter, overflod av nettkapasitet og nytt og kraftig utstyr som kobles til nettverket.

- Det er ikke lenger geografien som setter grenser - i stedet er det nettverket som definerer forretningslandskapet og hvordan vi jobber, sier administrerende direktør Per Kristian Nauste i CSC Norge.

Her er trendene som vil endre din arbeidshverdag:

1. Rene IP-bedrifter

Nettverkskonseptet er i kraftig endring fra et tradisjonelt nettverk til en plattform. Ved bruk av IP som kjerneløsning, vil mange bedrifter få et enkelt, integrert nettverk for all data, lyd, video og programvare. For bedrifter innebærer en slik løsning at tidligere enkeltstående organisasjoner og systemer kan integreres, ytelsen og påliteligheten øker og det åpnes for nye muligheter og store kostnadsbesparelser.

Med lyd inkludert i nettverket, simpelthen som en annen type data - voice over IP (VoIP) - vil rene nettverk for lyd bli overflødige.

2. Bransjeglidning

Med IP som fellesnevner, vil bedrifter møte hverandre i stadig nye bransjer og på nye forretningsområder, på kollisjonskurs eller i samarbeid, alt ettersom hva som gir dem den beste posisjonen på den digitale konkurransearenaen.

TV-, musikk- og dataselskaper vil i økende grad fokusere på mobiltelefoner som den neste underholdningsplattformen. Det du har sett i 2006 er bare krusninger i forhold til den brottsjøen av mobil underholdning som kommer i 2007.

3. Bedre kapasitet

Utbredelsen av mobile bredbåndsnett vil i økende grad sørge for tilgang til internett og bedrifters interne nettverk til sterkt forbedrede hastigheter, og er løsningen på bredbåndsproblematikken.

Inntil nylig, kunne tilgangen sammenlignes med å tappe verdenshavene med sugerør. Store nettverksrør, i form av WLAN-soner og 3G er på plass. WIMAX-soner i byer og tettsteder vil komme i 2007, og på 3G vil det bli nye Outlook-lignende businesstjenester som vil forenkle og forbedre arbeidshverdagen din.

4. Nettverk på nye steder

Bedrifter vil bringe sovende miljøer til live ved hjelp av trådløse ”mesh”-nettverk og avansert radiofrekvens identifisering (RDIF).

Uten fysiske begrensninger, vil disse nye nettverkene føre til nye former for maskin-til-maskin kommunikasjon som automatisk overvåker, tilpasser og kontrollerer systemer til betydelig reduserte kostnader.

5. Nytt utstyr på nett

Dette vil føre til radikale endringer fordi nytt IT-utstyr tilegner seg informasjon og opptrer på en ny og annerledes måte. I tillegg gjør det mulig for ansatte å prestere på en ny og bedre måte.

Slikt utstyr varierer fra personlige innredninger som forbrukerelektronikk og vaskemaskiner til hardware i større systemer som automater, tollstasjonlesere og elektroniske skilt. Leverandører av energi, telefon og vann har allerede begynt å bruke denne teknikken til å fjernovervåke målere og oppdage og utbedre feil. I 2007 vil mange andre bedrifter og bransjer ta i bruk samme type teknikk.

6. Fri flyt av tid og sted

Flytende overganger i tid og mellom steder begynte med TiVo og vil bli forsterket av teknologier fra selskaper som Sling Media og Orb som gjør det mulig å se på TV på en bærbar PC tilkoblet hjemmenettverket.

Selskaper vil omstille seg for å kutte kostnader, få fart på produksjonen og frigjøre ansatte til å gjøre andre oppgaver. Tid og sted vil flyte i hverandre som følge av at skillet mellom fritid og arbeid viskes ut.

Du vil ikke lenger være bundet til kabler eller henger i klokkestrengen. Nettverket tilrettelegger for mulighetene til å nå lengre, infiltrere nye sfærer og innovasjon.

7. Utbredt tilstedeværelse

Ettersom nettverksmulighetene ekspanderer, vil det bli viktigere å forstå omstendighetene til dem vi kommuniserer med før vi kommuniserer. Informasjon om personens tilgjengelighet, tilstedeværelse og sted er nøkkelen til å forbedre kommunikasjonen og tilby nye, stedsbevisste tjenester.

Det avgjørende øyeblikket for tilstedeværelse var opprinnelsen av sanntidsmeldinger, som varsler pålogging av nye brukere online i sanntid. Tilstedeværelse øker produktiviteten fordi individer og team kan kommunisere på nye måter, rådslå og løse problemer raskere, eksempelvis under krisehåndtering. Teknologien gjør det også mulig for kommersielle selskaper å tilby sanntidskundeservice for nettkjøpere.

8. Mobilitet for alle penga

Mobilitet har operatørene mast om i mange år, men næringslivet henger etter. E-post på mobilen er bare starten. Den virkelige kraften kommer fra produksjonsprosesser som kan utføres på mobil, slik som salg, distribusjon og tjenester utført ute hos kunden.

Trådløse telefonenheter og terminaler, elektroniske utklippstavler og tekstmeldinger vil føre med seg dramatiske endringer i mange bransjer.

Mobilmarkedet for bedrifter er i en overgang fra punktløsninger til plattformløsninger. Dette vil i følge CSC føre til ytterligere konsolidering rundt de viktigste aktørene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.