– Vi er godt fornøyd med interessen. Det er et stort og komplisert prosjekt. Vi har fått gode og kompetente tilbydere som kan ta slike oppdrag, sier prosjektleder Grete Tvedt i en melding fra Statens vegvesen.
Oppdraget ble lyst ut i slutten av november i fjor, og vil bli gitt til det firmaet som har den beste kombinasjon av pris og kvalitet.
– Vi gleder oss til å se nærmere på tilbudene og tilbydernes oppdragsbeskrivelse, sier Tvedt.
![Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845244/Modell%2520RV4%2520Almenningsdelet-Lygnebakken.jpg)
Les også
Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»
Oppdraget har flere delfrister
Den ferdige reguleringsplanen skal ikke være ferdig før i juni 2022, men underveis er det en rekke delfrister som må innfris om ikke dagbøtene på 10.000 kroner skal begynne å rulle.
- Innen 20. desember neste år skal det leveres forprosjekter for bussløsning, sykkelvei og byutvikling/lokale veier.
- Innen første juni 2021 skal veilinjene være fastlagt.
- Beskrivelse av konstruksjoner skal leveres innen 30. september 2021.
- Teknisk plan må være klar innen første mars 2022.
![– Freyrs klare standpunkt er at reservasjonene er gyldige slik de er gitt - uten konkrete frister eller vilkår om oppnåelse av konkrete milepeler - og at de ikke kan trekkes tilbake, skriver Freyr-sjef Birger Steen i et brev til REM.](https://images.gfx.no/130x87/2825/2825832/TU-Testfabrikken-Mo-20240126-147.jpg)
Les også
Freyr: Kastet ut av nettkøen – krever å beholde strømtilgangen