Statens vegvesen har valgt ut følgende tre leverandører til videre deltakelse i konkurransen, forteller de i en pressemelding:
- Fyllingen Maskin AS
- HGT AS
- Vassbakk & Stol AS
Byggestart våren 2024
Kontrakten skal etter planen signeres på nyåret og arbeidene kan starte opp våren 2024. Dagens veg, gangveg og sykkelfelt skal fordeles bedre mellom de ulike trafikantgruppene for å gi gående og syklende sikrere veg. Det skal bygges sykkelveg med fortau og etableres signalregulering i krysset ved Gjensidigegården.
Det har vært flere ulykker mellom syklist og bil i krysset ved Gjensidigegården. Når strekningen er ferdig bygget vil det være tofelts sykkelvei langs reperbanen mot krysset ved Gjensidigegården der det etableres signalregulering.
Om strekningen
E39 sykkelstamveg Bergen har i alt 8 delstrekninger som danner «ryggraden» i sykkelvegnettet fra Flesland i sør til Vågsbotn i nord. Denne kontrakten omfatter bygging av delstrekning 6b Bradbenken – Sandvikstorget og 6c Sandvikstorget – Glass Knag, langs fv. 577. Strekningen starter ved Bradbenken i kryss mot Sandbrogaten, passerer gjennom Skuteviken og Sandviken, gjennom Gjensidigekrysset og avsluttes ved ramper til/fra E39 ved Glass Knag. Prosjektet er en del av Miljøløftet.