Det er over 40 fullgrafiske skilt i og utenfor Strindheimstunnelen, typiske ITS-produkter. (Bilde: Aventi Technology)
Norbit ITS leverer bombrikker og lesere av bombrikker, en typisk ITS-installasjon. Bildet viser hvordan leserne til Norbit ser ut. Foto: Bjørn Christensen (Bilde: Bjørn Christiansen)

Trafikken skal automatiseres - nå kommer lovreguleringen

Intelligente trafikksystemer, ITS, skal nå lovreguleres. Det kan får betyding for leverandører av automatisering og styringssystemer

Det var i statsråd 21. august samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen la frem forslaget til ITS-loven, formelt kalt Prop. 149 L. ITS er allerede mye brukt, men er til nå ikke regulert på tilfredsstillende måte.

Trafikkstyring

Det er blant annet ITS som gjør det mulig å passere bomstasjoner uten å måtte stanse for å betale manuelt. ITS brukes også til å regulere fartsgrenser der det er satt opp skilt med LED-lys, det brukes til styring av tunneler. Fullt utbygd skal det også bidra til å styre trafikken på en måte som reduserer køproblematikken betraktelig.

Da lovforslaget ble sendt på høring i fjor sa avdelingsdirektør Ivar Christiansen til tu.no at loven skal bidra til at Norge får samme systemer som øvrige eruopeiske land. I praksis betyr det blant annet at systemene som sender trafikkinformasjon til GPS er er standardisert og felles for alle.

ITS-konferanse

Nå skal Stortinget behandle lovforslaget før det vedtas, deretter starter arbeidet med å utarbeide forskrifter.

Teknisk Ukeblad, fagbladet Våre Veger og medlemsorganisasjonen ITS-Norge arrangerer  17. september konferansen Smarte Veger der ITS-systemer står i fokus.

På foredragslisten står blant annet stortingsrepresentant Lillian Helleland fra transportkommiteen, Silje Færestrand fra Q-Free, Atle Årnes fra Datatilsynet, Richard Nash fra IBM Global Business Cervices og direktrø for ITS-systemer i Statens Vegvesen, Ivar Christiansen.

Lovforslaget kan du lese her.