SJ Norge taper fem millioner kroner i uka i billettinntekter og har store utgifter til buss for tog. CargoNet har tapt mellom én og to millioner kroner om dagen på at Dovrebanen er stengt, skriver arbeidsgiverforeningen Spekter i en pressemelding.
Sammen med Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivførerforbund ber de samferdselsministeren om hjelp. Hvis togstrekningene forblir stengt, kan selskapene gå konkurs, ifølge dem.
Haster med hjelp
– Vi ber om et snarlig løfte om økonomisk hjelp. I tillegg til kompensasjon for inntektsbortfallet, må staten også dekke ekstrakostnadene for buss for tog, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.


All togtrafikk mellom Oslo og Trondheim må nå gå over Rørosbanen fordi jernbanebroen over Gudbrandsdalslågen i Ringebu har kollapset. Det kan ta svært lang tid å reparere broen. Sosialistisk Venstreparti mener derfor at Rørosbanen må forbedres umiddelbart for å kunne ta unna mer trafikk.
Foreslår tiltak
SVs Lars Haltbrekken nevner blant annet innkjøp eller leie av diesellokomotiv og bygging av nye krysningsspor som nødvendige tiltak. Han ønsker også å begynne med planleggingen av elektrifisering av Rørosbanen, og at Solørbanen må utbedres for mer godstrafikk.
Mye av gods- og persontransport må over fra bane til vei etter flomskadene. Haltbrekken frykter derfor at en midlertidig løsning med økt veitrafikk kan bli permanent uten strakstiltak.

Bane Nor sviktet på alle mål i 2024