KRISEMØTE: Jernbanedirektør Elisabeth Enger, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og NSB-sjef Einar Enger var i dag samlet for å diskutere det Kleppa omtaler som en togkrise. (Bilde: Joachim Seehusen)

Togkaoset fortsetter

  • Bygg

– På en pressebriefing om uønskete hendelser og avvik 20. desember sa vi at situasjonen ville bli verre før den ble bedre. Men ingen av oss hadde tenkt oss at situasjonen skulle bli som den ble.

Slik åpnet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa en pressekonferanse torsdag ettermiddag, etter et møte mellom henne, jernbanedirektør Elisabeth Enger og Einar Enger, konsernsjef i NSB.

Doble skift

Jernbaneverket og NSB har satt inn alt tilgjengelig mannskap for å forsøke å bøte på skadene. Det kjøres doble skift på verkstedene og 30 busser holdes i beredskap for de mest trafikkerte linjene rundt Oslo.

Når kulden er så sterk som nå skaper de stadige temperaturendringene problemer.

Busser og tørkeanlegg

Inne i tunnelene er det en ganske stabil temperatur rundt pluss seks til åtte grader. De stadige temperaturendringene togene blir utsatt for når de kjører inn og ut av tunneler fører til isdannelser, etter hvert så mye is at de stanser.

– Vi har økt tinekapasiteten i Drammen og i Oslo og om få dager åpner vi et anlegg i Skien og to til i Oslo, sier Einar Enger.

Men det er ikke nok.

– Med full stopp i Oslo-tunnelen ville vi trenge 200 til 300 busser og de er rett og slett ikke tilgjengelig i markedet, sa NSB-sjefen Einar Enger.

Ikke bedre på to år

Først i 2012 skal det bli bedre. Jernbanedirektør Elisabeth Enger gjorde det klart at de midlene som nå er foreslått i Nasjonal Transportplan, to milliarder kroner de neste fire årene, pluss de 470 millionene som er bevilget på årets budsjett, er tilstrekkelig.

– Vi har fått det vi ba om. Vi bruker nå all den jernbanekompetanse som finnes i Norge og kjører for fullt. Feilraten skal ned, lover Enger.

Men før 2012 blir det ikke særlig mye bedre.

Snart akseltellere

– Den feilkilden som øker mest er arbeidene som nå pågår. Vi skal blant annet installere akseltellere i stedet for de feltfølerne vi nå har. Det vil redusere tallet på signalfeil med 50 prosent. De nye er sikrere og mindre følsomme for skader enn systemet vi nå benytter, sier jernbanedirektøren.

Arbeidene starter ganske snart. Forrige uke signerte Jernbaneverket en kontrakt på om lag 100 millioner kroner med Siemens om leveranser av de nye akseltellerne.

Kompressorer på taket

NSB har bestilt nye togsett fra Sveits. De skal også være bedre rustet for norsk vintervær enn de eldre togene.

– Blant annet har de kompressorer og annet utstyr plassert på taket, og ikke i understellet som på de eldre togene. Det gjør dem langt mindre utsatt for snø og kulde, sier Einar Enger.