BV Energis anlegg i Hurum (Bilde: BV Energi)
Johannes Fjell Hojem i miljøstiftelsen Zero (Bilde: Pål Terje Støtvig)
Produksjon av biodiesel hos BV Energi (Bilde: Stian Lysberg Solum)
Johannes Fjell Hojem i miljøstiftelsen Zero (Bilde: Zero)

Tøffere for norsk biodiesel

Norges eneste biodieselprodusent, BV Energi, sliter med økonomien etter å ha blitt underbydd av subsidierte amerikanske produsenter.

Produsenter i USA har nærmest lurt til seg subsidier gjennom et system som har blitt kalt «splash and dash», eller bland og stikk.

Biodiesel har blitt importert fra Brasil eller Malaysia til USA, hvor lasten har blitt tilsatt rundt 0,1 prosent vanlig diesel. Så har de krevd inn en krone per liter i amerikanske subsidier og eksportert biodieselen til Europa, hvor de har underbydd europeiske produsenter.

Ikke lønnsom produksjon

– For oss har dette betydd at vi ikke har hatt lønnsomhet siden i fjor høst, forteller daglig leder Ingar Vatndal i BV Energi.

I februar permitterte BV Energi ti ansatte og nedskalerte produksjonen fra en million liter i uken til en million liter i måneden. Snart stopper de produksjonen helt.

– Vi eksporterte til det europeiske markedet. Det har stoppet helt opp. Vi stanser resten av produksjonen ganske snart og vil i stedet importere europeisk biodiesel til Norge, sier han videre.

Leverer antidumpingklage

Splash- and dash-systemet har vært en velkjent «hemmelighet» i flere år. I fjor snakket den amerikanske kongressen om å tette smutthullet, men handelen foregår ennå og skaper trøbbel for europeiske produsenter. Ifølge The Guardian vil europeiske produsenter at EU skal iverksette antidumpingtiltak mot USA. Det samme vil BV Energi gjøre i Norge.

– Vi kommer til å levere inn en antidumpingklage til UD som de kan fremme overfor WTO, sier Vatndal.

Utenriksdepartementet vil på sin side ikke kommentere klagen før de har fått den i hende. Andreas Bratland, rådgiver i Norsk Bioenergiforening, bekrefter at splash and dash har vært et problem for produsenter av biodiesel i Europa.

– Det er ingen tvil om at det har vært et problem. Siden man kan få subsidier fra USA bare ved å svinge innom en havn og blande i en skvett fossilt diesel, blir det et konkurransefortrinn, bekrefter Bratland.

Dyrere råvarer

Kombinert med en dobling i råvareprisen har produksjon av biodrivstoff blitt ulønnsomt. Tidligere var fritak fra avgifter nok til at det var lønnsomt. Selv om råoljeprisen nå har steget kraftig, har prisen på vegetabilsk olje steget enda mer.

Johannes Fjell Hojem i miljøstiftelsen Zero mener andre faktorer som gjør at europeiske produsenter må kaste inn håndkleet er minst like viktige.

– Det er flere faktorer som kommer samtidig. Råstoffet er ekstra dyrt. Samtidig har det vært en avgiftsomlegging i Tyskland som har tatt knekken på en del tyske produsenter, forteller han.