To tidligere forsyningsskip får nytt liv som brønnbåter

Fartøyene er nesten overkvalifiserte for den nye oppgaven, mener Aquaship-reder Sverre Taknes.

To tidligere forsyningsskip får nytt liv som brønnbåter
Standard Olympus er til ombygging i Tyrkia. Fartøyet skal hete Grip Explorer. Foto: Aquaship
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Det tidligere forsyningsskipet Standard Olympus skal driftes som brønnbåt under navnet Grip Explorer, mens Ocean Pride skal frakte levende fisk under navnet Grip Marine. Begge skal være i drift i løpet av inneværende år. 

Fra før har en rekke forsyningsskip i opplag blitt bygget om for drift havvindindustrien. Enkelte mindre forsyningsskip har også blitt bygget om til servicebåter for havbruksnæringen.

Å bygge om til brønnbåt er en mer omfattende oppgave, ifølge konsernsjef Sverre Taknes i rederiet Aquaship. Blant annet må alt under dekk fornyes.

– Det er der kompleksiteten kommer inn. Fisketankene under dekk må være bygd på fiskens premisser og være et sted fisken skal kunne leve og ha det bra. Så i den ene båten river vi ut alt ned til skinnet, i den andre gjør vi det på en litt annen måte hvor vi setter inn en helt ny midtseksjon i båten, sier Taknes til TU.

– Overkill

Aquaship eier forskjellige type fartøyer innen havbruksnæringen - servicebåter, brønnbåter, bløggebåter og fôrfraktebåter - og har virksomhet i Norge, Skottland, Chile og Canada. Det første forsyningsskipet ble kjøpt i 2020 og er for tiden til ombygging ved et verft i Tyrkia. 

Fartøyet får ny innmat. Foto: Aquaship

Etter ombygging kommer forsyningsskipene til å ha tankkapasitet tilsvarende mellomstore brønnbåter.

– Dette er svært kapable båter. Vi får nesten overkapasitet med tanke på det vi skal bruke dem til. De er også egnet for alt som har med offshore havbruk å gjøre, sier Taknes, som trekker fram at forsyningsskipene er designet for å kunne ligge med dynamisk posisjonering ved plattformer i Nordsjøen, noe de fleste brønnbåtene ikke er designet for. 

– Thrusterne og motorene på disse fartøyene er nesten overkill, sier han.

Kortere leveringstid

Rederiet vil ikke oppgi hvor mye de kjøpte fartøyene for eller hvor mye ombyggingen koster. Noe av motivasjonen bak å bygge om brukte fartøyer istedenfor å bygge nytt, var å få fartøyene i drift så fort som mulig. 

– Det er åpenbart at dette har fordeler. For oss er det en rimeligere totalinvestering og vi får kortere leveringstid, sier Taknes. 

– Planlegger dere flere ombygginger?

– Vi ser på muligheten for å bygge om fartøy til slaktebåter og servicebåter. Da blir det også PSV-er som bygges om, men vi kan ikke ta hvilke som helst PSV-er til våre formål. 

Åpen dør

I fjor gjennomførte verftet Vard og virkemiddelapparatet Grønt Skipsfartsprogram en kartlegging av oljeforsyningsskipene som den gang lå i opplag. Omtrent 130 norske fartøyer var tilgjengelige. I januar i år konkluderte prosjektet at om lag 100 fartøyer kunne gjenbrukes til andre formål på en samfunnsmessig og klimamessig fornuftig måte. 

Slik illustrerer selskapet brønnbåten Grip Explorer. Illustrasjon: Aquaship

Siden har en rekke av disse fartøyene blitt bygget om til spesielt havvindforsyningsskip. I tillegg har aktiviteten i olje og gass tatt seg opp siden kartleggingen. 

– Hvis man skal gjøre noe tilsvarende som vi har gjort i dag, da tror jeg man skal lete godt. Men jeg tror ikke døren er helt låst ennå, sier Taknes. 

Standard Olympus og Ocean Pride ble bygget i 2013 og 2014 i Norge. De bygges om i Tyrkia på grunn av lavere pris, ifølge rederiet. 

Grip Explorer blir 72,2 meter lang og 17,7 meter bred, mens Grip Marine blir 86 meter lang og 17,6 meter bred. 

Les også