KRAFT

To strømbrudd per kunde i fjor

BRUDD: Nedsnødde kraftledninger har vært et problem for Agder Energi tidligere, og av de største selskapene var det de som hadde flest timer med strømbrudd for sine kunder i fjor.
BRUDD: Nedsnødde kraftledninger har vært et problem for Agder Energi tidligere, og av de største selskapene var det de som hadde flest timer med strømbrudd for sine kunder i fjor. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
Stein Jarle Olsen
11. sep. 2009 - 15:11
Vis mer

NVE statistikk over strømbrudd forteller at hver nordmann ("sluttbruker") i gjennomsnitt opplevde 2,1 langvarige strømbrudd i fjor.

Hvert av bruddene varte i snitt i to og en halv time, og ble i snitt gjenopprettet på én time og 12 minutter.

Samlet levert energi til sluttbrukerne var 109,6 TWh.

Uendret

Totalt førte bruddene til at 0,014 prosent av den totale mengden levert energi ikke kom frem. Det er litt mer enn i 2007 (0,013 %), men mindre enn i 2006 (0,015 %).

Fordelt på antall sluttbrukere var det i gjennomsnitt 5,68 kWh som ikke kom frem. Snittet for de siste 12 årene er 9,50 kWh.



Best i øst

Flest avbrudd fant vi i Sogn og Fjordane og i Aust-Agder, mens Oslo hadde det mest pålitelige strømnettet.

Andelen energi som ikke kom frem på grunn av avbrudd var imidlertid desidert størst i Finnmark.

Det ble betalt ut om lag 452 millioner kroner i kompensasjon for ikke-levert energi (KILE) i 2008, omtrent 50 millioner mer enn i 2007.



Selskap

Antall sluttbrukere

Avbruddstimer

Timer per kunde (SAIDI)

Agder Energi Nett

176.237

867.279

4,92

Eidsiva Nett

135.104

512.156

3,79

BKK Nett

168.810

342.236

2,03

Skagerak Nett

179.141

290.704

1,62

Hafslund Nett

523.080

465.209

0,89

Lyse Nett

120.171

90.354

0,75

Gjennomsnitt Norge









2,46

Mye vær i Agder

Desidert flest avbruddstimer per kunde av de største selskapene var det altså Agder Energi Nett som hadde, med nesten fem timer per kunde i fjor.

Administrerende direktør Svein Are Folgerø i Agder Energi Nett sier til Teknisk Ukeblad at de var forberedt på at de ville ligge dårlig an for 2008.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

- Til det er det tre naturlige forklaringer. Vi hadde veldig store snøfall både i januar og i påsken i fjor og i tillegg en orkan i oktober som kom veldig overraskende på både oss og på meteorologene. Tro det eller ei, men Sørlandet er det området i Norge som har flest store snøfall, og når det kommer én til halvannen meter på et døgn eller to, blir det veldig tungt for trærne som står rundt kraftlinjene våre, sier Folgerø.

Klimatrøbbel

Han peker på fenomenet som kalles kystkonvergens (se faktaboks), som gjør at store nedbørsmengder kan komme på kort tid.

- Tidligere falt gjerne denne snøen ned helt ute ved havet, mens vi nå har sett at den faller litt lenger inn i landet. Vi har derfor et godt samarbeid med både Meteorologisk Institutt og klimaforskere for å se nærmere på dette, sier Folgerø.

Han fremhever også at det nærmest ikke var skog i kystområdene i Agder for 20-40 år siden, mens det nå er massevis. Dermed tar det lenger tid og større investeringer å få bygget og vedlikeholdt nettet.

- Vi kan ikke gjemme oss bak været, fordi det jo er situasjoner vi er satt i stand til å håndtere, men vi jobber med dette hver eneste dag og har et historisk høyt investeringsnivå i Agder-nettet, sier nettdirektøren.

Best i vest

Best ut av de største selskapene kommer Lyse Nett, som kun hadde 0,75 avbruddstimer per kunde i fjor.

Informasjonsdirektør Ove Jølbo i Lyse reagerer slik når Teknisk Ukeblad ringer:

- Åh, er vi best? Da skal du få snakke med Åshild Helland, hun er nok den rette til å uttale seg.

Helland, som er direktør i Lyse Elnett, sier at Lyse har stort fokus på å holde avbruddene nede.

- Men vi har også mye kabelnett, og vi tjener kanskje på det. Vi har også gjort veldig mye i distribusjonsnettet de senere årene, og har i tillegg kunnet reinvestere i det gamle nettet på grunn av veldig mange nytilknytninger.



Verst i Lofoten

Verst av alle selskaper uansett størrelse var Lofotkraft AS, med cirka 15.600 kunder og 220.000 avbruddstimer. Det er 14,1 timer per kunde.

Over halvparten av bruddene var imidlertid planlagte og varslede.

Administrende direktør Arnt Winther forklarer det høye tallet med at linjenettet i Lofoten har svært få ringforbindelser.

- Når hovedlinjene faller ned, mister dermed store deler av Lofoten strømmen. I tillegg holder vi på med et intenst nybyggings- og vedlikeholdsprogra, og en stor del av utkoblingene er derfor planlagte. Av KILE-kostnadene vi hadde i fjor, skyldtes halvparten planlagte utkoblinger, sier Winther til Teknisk Ukeblad.

NVEs statistikk er utarbeidet på bakgrunn av innrapporterte data fra 133 nettselskaper.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.