E18 vestkorridoren

To norske og ett spansk firma i forhandlinger om prosjektering og bygging av Fornebukrysset-Strand

Dette er den største kontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 av Vestkorridoren.

llustrasjon av framtidens E18. Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket (ca midt i bildet) inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand.
llustrasjon av framtidens E18. Bygging av nytt Fornebukryss (nærmest) og Stabekklokket (ca midt i bildet) inngår i entreprise E102 Fornebukrysset–Strand. Illustrasjon: ViaNova
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
10. juni 2022 - 11:12

I alt seks leverandører meldte interesse for å bli prekvalifisert for konkurransen innen fristen 9. mai i år. Statens vegvesen har nå valgt ut tre kvalifiserte leverandører som vil bli inviter til å gi tilbud og delta i forhandlinger om prosjektet.  De tre leverandørene er:

  1. Skanska Norge
  2. AF Gruppen Norge
  3. Obrascón Huarte Lain S.A (Spania)

Omfattende prosjekt

Konkurransen om prosjektering og bygging av etreprise E102 Fornebukrysset-Strand ble lyst ut 28. mars i år.

Arbeidet har en antatt kostnad på mellom tre og 3,6 milliarder kroner og omfatter blant annet 2,3 kilometer ny E18 med 2x3 felt og vekslingsfelter mellom Fornebukrysset og Strand i Bærum kommune.

660 meter av den framtidige Høviktunnelen inngår i entreprisen. Det gjør også ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre Lenke), ny hovedsykkelvei mellom Fornebukrysset og Strand samt endringer av tilstøtende lokalveisystem med gang- og sykkelveier.

Den forholdsvis lille edderkoppulsaren bombarderer sin langt større nabostjerne med så mye energi at siden som vender mot pulsaren, blir dobbelt så varm som solas overflate. Da brennes stjernen sakte bort.
Les også:

Edderkoppene som spiser stjerner – og forskerne som fanger dem

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.